مجوز های اداره کار, مقالات

5 نکته مهم درزمینه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، مدرکی است که بر اساس قانون، کلیه شرکت‌های پیمانکاری موظف به دریافت آن می‌باشند. با توجه به این موضوع، اکثر کارفرمایان دریافت گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را برای شرکت‌ها الزامی کرده‌اند. در این مقاله سعی شده است 5 نکته مهم که می‌تواند شمارا درزمینه اخذ این گواهی‌نامه کمک نماید بیان شود.

1- اعلام پروژه‌ها به اداره کار محل ثبت شرکت

مرجع صادرکننده گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، اداره کار استان محل تأسیس شرکت می‌باشد. یکی از نکاتی که معمولاً شرکت‌ها پس از اخذ این گواهی‌نامه رعایت نمی‌کنند، عدم اعلام پروژه‌های شرکت به اداره کار محل ثبت می‌باشد.

بر اساس قانون، شرکت‌هایی که گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران رادارند، موظف هستند که در صورت شروع پروژه جدید، طی یک نامه رسمی این موضوع را به اداره کار محل تأسیس خود اعلام نمایند. درصورتی‌که شرکت‌ها خواسته و یا ناخواسته از این کار سرباز زنند، در زمان تمدید گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، اداره کار می‌تواند شرکت را برای مدتی تعلیق نموده و گواهی‌نامه وی را تمدید نکند.

تعلیق شرکت و عدم تمدید گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به شرکت وارد نماید.

2- شرایط مسئولین ایمنی و مدارک موردنیاز

در زمان صدور گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، شرکت موظف است یک نفر را به‌عنوان مسئول ایمنی شرکت به اداره کار محل ثبت خود معرفی نماید. فرد معرفی‌شده موظف است ضمن ثبت‌نام آنلاین در سایت کانون، مدارک خود را تحویل داده و با اخذ شرایط مشخصی، گواهی‌نامه مسئول ایمنی شرکت را جهت استفاده به‌منظور دریافت گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران دریافت نماید.

با توجه به موارد فوق و اهمیت گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، رعایت برخی نکات درزمینه انتخاب مسئول ایمنی مهم می‌باشد.

  • شرکت باید حداقل یک سال با مسئول ایمنی قرارداد کاری داشته باشد.
  • مسئول ایمنی شرکت باید در لیست بیمه به‌عنوان کارشناس HSE و یا مدیر HSE رد شد.
  • درصورتی‌که مسئول ایمنی با شرکت قطع همکاری کند، گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران باطل می‌شود.
  • پیشنهاد می‌شود در صورت قطع همکاری مسئول ایمنی شرکت، یک مسئول ایمنی به‌سرعت جایگزین وی شود.

3- مراقب باشیم حادثه منجر به فوت نداشته باشیم

یکی از مواردی که باعث باطل شدن گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران می‌شود، فوت یک نفر از شرکت در کارگاه می‌باشد. فوت فرد می‌تواند شرکت را به مدت دو سال از اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران محروم نماید. با توجه به این موضوع، شرکت باید در حد امکان محیط‌های کاری خود را ایمن نماید.

4- برگزاری آموزش کارگری برای کلیه پرسنل

در ابتدای ابلاغ بخش‌نامه وزارت کار و ملزم شدن کلیه شرکت‌های پیمانکاری به اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، اداره کار مراکز استان‌ها با آموزش بخشی از پرسنل در دوره آموزش ایمنی کارگری موافقت می‌نمود. ولی در چند ماه اخیر، اداره کار استان‌ها کلیه شرکت‌ها را موظف کرده‌اند که دوره آموزش ایمنی کارگری را برای کلیه پرسنل خود برگزار نمایند. با توجه به این موضوع، شرکت‌ها جهت جلوگیری از ایجاد وقفه در مراحل اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، بهتر است کلیه پرسنل خود را جهت شرکت در دوره‌های ایمنی کارگری ثبت‌نام نمایند.

5- عدم انتخاب هیئت‌مدیره به‌عنوان مسئول ایمنی شرکت

به دلیل اهمت جایگاه مسئول ایمنی در گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، برخی از شرکت‌ها اقدام به معرفی یکی از اعضای هیئت‌مدیره به‌عنوان مسئول ایمنی شرکت خود به‌منظور اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران می‌نمایند. در این شرایط، شرکت پس از اتلاف وقت زیاد به‌منظور اخذ گواهی‌نامه مسئول ایمنی برای شرکت متوجه می‌شود که اعضای هیئت‌مدیره نمی‌توانند به‌عنوان مسئول ایمنی معرفی شوند.

نکته آخر

از یک‌سو، اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، یک‌روند طولانی و پیچیده اداری می‌باشد. از سوی دیگر، معمولاً اخذ این گواهی‌نامه برای شرکت‌ها دارای اهمیت بوده و شرکت‌ها درزمینه اخذ آن ازنظر زمانی تحت‌فشار می‌باشند. با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌شود شرکت‌ها به‌منظور افزایش سرعت خود در اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران و جلوگیری از هزینه‌های اضافه، از یک مشاور مجرب جهت اخذ این گواهی‌نامه استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *