HSE, مقالات

نحوه تدوین HSE PLAN

دوره ایمنی سطح 2-2

 علاوه بر میزان اهمیت آموزش تخصصی افراد در بخش ایمنی و ضرورت انجام وظایف به شکل صحیح، اقدامات احتیاطی و تهیه دستورالعمل و HSE PLAN، از ملزومات جهت فعالیت در حوزه‌های مختلف می‌باشد.

 

HSE PLAN  در حقیقت طرحی برای حفظ سلامت محیط و افراد در پروژه‌های مختلف می‌باشد و تهیه آن منجر به حذف و یا حداقل سازی حوادثی است که می‌تواند به‌سلامت افراد و یا سلامت محیط‌زیست لطمه وارد نماید.

کاربردهای HSE PLAN

تدوین HSE PLAN در پروژه‌های کاربردهای فراوانی برای شرکت‌ها دارد. در زیر بخشی از مزایای تدوین HSE PLAN  آن‌ها بیان‌شده است:

  • مدیریت یکپارچه HSE
  • اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
  • ارائه به کارفرما و اداره کار

در طراحی HSE PLAN لازم است سیستم‌های کنترل خطر و همچنین نقش افراد در سیستم، به شکل دقیق مشخص گردد تا میزان حدود فعالیت و محدودیت افراد در اجرای فرایندها و میزان کارایی هر دستورالعمل در سطح پروژه مشخص گردد. شناسایی و آشنایی با خطرات و پیامدهای آن‌ها، باید به‌صورت جداگانه مشخص گردد و هر خطر در هر پروژه دسته‌بندی و اندازه‌گیری شوند.

مرحله‌ی اصلی در تهیه HSE PLAN  تصمیم‌گیری در مورد اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی موردنیاز و قرار دادن تجهیزات و ابزار لازم در مکان مناسب، تعیین هزینه‌های وارده و تلاش برای حفظ شرایط مطلوب کاری می‌باشد که عموماً وظیفه‌ی تهیه و نظارت بر اجرای هر یک از این دستورالعمل‌ها در سطح کارگاه بر عهده‌ی مسئول ایمنی می‌باشد.

کاربرد تدوین HSE PLAN در اخذ گواهی‌نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

عموماً در زمان بازرسی از پروژه‌ها فعال توسط بازرسان اداره‌ی کار در راستای فرایند اخذ گواهینامه‌ی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، بازرسان خواستار ملاحظه‌ی این مستندات و دستورالعمل‌های HSE می‌باشد که  در صورت عدم تنظیم منظم آن‌ها، شرکت از دریافت گواهینامه بازمی‌ماند. همچنین پیمانکاران برای تایید شدن از جانب کارفرما و عقد قرارداد ملزم به ارائه HSE PLAN  به آن‌ها می‌باشند.

 

نقش مسئول ایمنی در تدوین HSE PLAN

مسئول ایمنی می‌بایست بامطالعه‌ی دقیق بر روی فعالیت‌ها و فرایندهای موردنیاز پروژه، برای هر فعالیت نکات ایمنی و محیط زیستی لازم را تدوین نماید و مطمئن گردد که تمامی افراد صلاحیت لازم را در حیطه‌ی فعالیت خود دارا بوده و از دستورالعمل‌های تدوین‌شده پیروی می‌کنند. همچنین تهیه مستندات لازم از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه‌ی ایمنی، می‌بایست به شکل کارآمد و اثربخش باشد (مسئول ایمنی باید این موضوع را پیگیری نماید.) و طراحی حجم زیاد فرم و ایجاد دستورالعمل‌های فراوان و پراکنده یا به عبارتی تولید حجم بالای کاغذ دلیل بر کارآمدی و ثبت مناسب فعالیت‌ها نمی‌باشد. تمرکز بیش‌ازحد بر مستندسازی رسمی سیستم مدیریت ایمنی، شمارا از رسیدگی بر عناصر انسانی پروژه منحرف خواهد کرد. بهتر است تمرکز فرایند سیستم خود را بیشتر بر کنترل ریسک‌های واقعی متمرکز کنید.

داشتن برنامه‌ی لازم جهت کنترل خطر احتمالی که تمامی نیروهای کاری را تحت پوشش خود قرار می‌دهد مستلزم ایجاد قوانین مناسب می‌باشد.

سرفصل‌های HSE PLAN

در زیر به بخش‌های اصلی سند HSE PLAN اشاره می‌کنیم:

1- هدف

2- دامنه‌ی کاربرد

3- تعاریف

4- شناسنامه‌ی پروژه

5- خط‌مشی HSE

6- هدف‌گذاری

7- مسئولیت‌ها

8- نمودار سازمانی پروژه

9- الزامات قانونی و استانداردها

10- مدیریت ریسک و جنبه‌های زیست‌محیطی

11- صلاحیت، آموزش

12- ارتباطات و مشارکت

13- مستندات HSE و کنترل آن‌ها

14- کنترل عملیات

15- روش‌های اجرایی HSE

16- بازنگری

17- تعهد به اجرای طرح HSE

[ratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *