HSE, مقالات, مقالات عمومی

ارگونومی و ایمنی در محیط کار

ارگونومی

ارگونومی در بردارنده همه اصول در مورد درک چگونگی تعامل انسان با سیستم های مختلف در محیط خود است. در هر محیطی، افراد با محصولات، ابزارها، سیستم‌ ها و روش ‌های متفاوتی روبرو می‌ شوند که نحوه عملکرد آن‌ ها را به صورت فردی یا گروهی شکل می ‌دهد. این ابزارها بسته به طراحی و قابلیت هایشان می توانند کمک کننده یا مانع باشند. به همین خاطر آشنایی با آنها و اصول ارگونومی و ایمنی در محیط کار بسیار مهم است.

ارگونومی اصولی میز کار

اهمیت ارگونومی و ایمنی در محیط کار

ایمنی ارگونومیک بر بهینه سازی سیستم ها و سایر عناصر برای ایمن و سالم نگه داشتن افراد تمرکز می کند. بیشتر اوقات، ایمنی ارگونومیک مربوط به محل کار است. این مهم شامل موقعیت ها و وضعیت های مختلف در محل کار است که نشان می دهند این موارد چگونه بر بدن تأثیر می گذارند. از نشستن کارکنان روی صندلی گرفته تا نحوه بلند کردن جعبه های سنگین. به طور خاص، ایمنی ارگونومیک به دنبال اطمینان از این است که ابزار و محیط کارگر متناسب با نیازهای شغلی و قابلیت های شخصی آنها باشد.

پرسنل همیشه اولویت اول است و شرکت ها دائما به دنبال راه هایی برای طراحی مجدد تجهیزات و دفاتر به روش هایی هستند که ایمنی، عادات و شرایط بهتر را ارتقا دهند. کارگران بیشتر وقت خود را در محل کار می گذرانند و ارگونومی کار آنها با ایمنی فعالیتشان مرتبط است. در واقع، اختلالات ارگونومیک یکی از دسته بندی های آسیب های ناشی از کار است که سریع ترین رشد را دارد. روش ‌های ایمنی ارگونومیک برای به حداقل رساندن این خطرات توسعه داده شد. هنگامی که از ارگونومی برای مطالعه وضعیت افراد در محیط کارشان استفاده می کنید، راه حل های بهتری برای کاهش صدمات، افزایش رضایت و بهره وری کارکنان و ایجاد محیطی بهتر و شادتر برای همه پیدا خواهید کرد.

هدف از ارگونومی و ایمنی در محیط کار چیست؟

ارگونومی و ایمنی در محیط کار مفهومی گسترده است که طیف وسیعی از اهداف را در بر می گیرد. با این حال، اساسی ترین هدف این شیوه ها طراحی، اصلاح یا بهبود کار به گونه ای است که متناسب با فعالیت کارگر باشد، نه برعکس. ارگونومی به دنبال این است اطمینان حاصل کند که همیشه تناسب خوبی بین کارمندان و شرایط شغلی، خواسته ها و محیطی که در آن کار می کنند، وجود دارد.

هر صنعتی دارای خطرات خاصی است و وظیفه کارفرماست که این خطرات را کاهش دهد. هنگامی که مسئولیت بیشتری در قبال ایمنی، سلامت و راحتی کارگران خود بر عهده می گیرید، می توانید خستگی عضلانی را کاهش دهید، تعداد و شدت آسیب های ناشی از کار را کاهش داده و بهره وری و رضایت را افزایش دهید.

اجرای بهترین شیوه های ایمنی ارگونومیک برای مقابله با طیف گسترده ای از عوامل خطر و چالش های احتمالی در کار ضروری است. شما می توانید خطر آسیب جمعی دردناک یا استرس را در بین کارگران کاهش دهید و نیروی کار قوی تر و متعهدتری را حفظ کنید.

نتایج بی توجهی به ارگونومی و ایمنی در محیط کار

هنگامی که وارد هر دفتر یا سایت کاری می شوید، به احتمال زیاد خطرات مرتبط با ارگونومیک و زمینه های بالقوه بهبود را به هر کجا که نگاه کنید، پیدا خواهید کرد. از آنجایی که ارگونومی با تمام سیستم ‌هایی سروکار دارد که افراد در فضای کاری خود با آن ‌ها مواجه می ‌شوند، می‌ توانید هر قسمت از محل کار را از طریق یک استاندارد ارگونومی بررسی کنید. هر مرحله از فرآیند فرصتی برای کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) و ایمن نگه داشتن کارگران است.

معمولا ارگونومی و ایمنی در محیط کار ابتدا نیازهای فیزیکی یک کارگر را در نظر می گیرد. در واقع باید بدانیم که آیا استانداردهای لازم در مورد ابزارها و روش هایی که برای انجام وظایف کارگر در نظر داریم به او منتقل شده است یا خیر. گسترده ترین عوامل خطر ارگونومیک عبارتند از:

1تکراری بودن

تکرار یکی از مهمترین دلایل آسیب ‌ها و فشارهای ناشی از کار است. کارهای مکرر، از جمله تایپ کردن پشت میز و استفاده از حرکات یکسان مچ دست در طول روز یا بلند کردن مکرر مواد به همان روش، به بدن شما فشار وارد می کند. این ساییدگی به مرور زمان افزایش می یابد و ممکن است منجر به MSD یا آسیب های دیگر شود.

2نیروی مورد نیاز

در نظر بگیرید که برای انجام برخی کارها، مانند حمل جعبه یا بارگیری کامیون و پالت، چه مقدار نیرو یا قدرت لازم است. مالیات بیش از حد از کارمندان شما می تواند به سرعت منجر به صدمات زیاد و محیط کاری پر استرس تر شود. در عوض، اطمینان حاصل کنید وظایفی که از نظر فیزیکی نیاز دارند، با توانایی ‌ها و مسئولیت ‌های شغلی هر کارمند مطابقت دارند.

3موقعیت های طولانی مدت

همانطور که یک نقش فعال فیزیکی می تواند باعث آسیب شود، کار ایستا نیز خطرات قابل توجهی برای کارگران دارد. زمان بررسی ارگونومی و ایمنی در محیط کار در نظر داشته باشید که بسیاری از کارگران پس از گذراندن روز خود بر روی صندلی ناخوشایند یا نامناسب با کمردرد روبرو هستند. نشستن یا ایستادن در یک مکان یا موقعیت، حفظ وضعیت نامناسب و کارهای طولانی یا بیش از حد، همه قسمت‌ های بدن شما را تحت فشار قرار می ‌دهند.

4ابزار ناکافی

کارگران اغلب برای انجام کار به رایانه، ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و سایر ابزارها متکی هستند. اگر این محصولات شکسته، قدیمی یا غیر استاندارد باشند، کارکنان در معرض خطر بیشتری برای اختلالات و صدمات ارگونومیک هستند.

کارگران علاوه بر نیازهای فیزیکی شغلی و ابزاری که استفاده می کنند، در معرض خطرات خارجی نیز در محل کار خود هستند. به عنوان مثال، دمای بسیار گرم یا سرد در محل کار، ارتعاشات مداوم یا سایر محیط های ناراحت کننده می تواند منجر به چالش های جدی شود که در طول زمان به کارگران آسیب می رساند.

عوارض ارگونومیکی

همه این عوامل خطر باعث ایجاد ایمنی ارگونومیک می شوند. خطرات می تواند منجر به آسیب های ارگونومیک شود و از سردرد یا تنش در گردن پس از یک روز طولانی تا اختلالات اسکلتی عضلانی جدی و طولانی مدت متفاوت باشد. در نتیجه مهم است که اصول ارگونومی و ایمنی در محیط کار را حتما رعایت کنیم.

نوع و شدت صدمات احتمالی به صنعت شما و عوامل خطر ذکر شده در بالا بستگی دارد. با این حال، متداول ترین آسیب های ارگونومیک ناشی از کارهای تکراری، اجباری یا ناشیانه عبارتند از:

اختلالات اسکلتی عضلانی

این شرایط گسترده بر استخوان ها، مفاصل، رباط ها، تاندون ها و سایر قسمت های ماهیچه ها و اسکلت شما تأثیر می گذارد. MSD ها می توانند صدمات حاد مانند شکستگی یا شرایط مزمنی باشند که برای مدت طولانی ادامه دارند. اختلالات اسکلتی عضلانی محل کار (WMSDs) به عنوان شرایطی تعریف می شوند که ناشی از مسئولیت های شغلی یا سایر وظایف کاری شما هستند.

سندرم تونل کارپال

یکی از شایع ترین انواع اختلالات اسکلتی- عضلانی، سندرم تونل کارپال زمانی رخ می دهد که عصب مچ دست شما تحت فشار قرار می گیرد و منجر به بی حسی، ضعف و درد در دست، مچ دست و بازو می شود. تکرار حرکات مشابه یا استفاده طولانی مدت، مانند تایپ طولانی مدت با صفحه کلید، می تواند منجر به سندرم تونل کارپال شود.

کشیدگی عضلانی

تعدادی از فعالیت ها یا حرکات می تواند منجر به کشیدگی و درد عضلانی در سراسر بدن شما، از جمله گردن و بین شانه ها شود. به همین خاطر مهم است که ارگونومی و ایمنی در محیط کار حتما رعایت شود.

صدمات روتاتور کاف

روتاتور کاف ناحیه اطراف شانه شما شامل ماهیچه ها و تاندون ها است. در حالی که صدمات حاد مانند پارگی روتاتور کاف ممکن است، انحطاط تدریجی ناشی از سایش و پارگی حرکات تکراری در محل کار WMSD های رایج هستند.

صدمات کمر

چه یک کارگر در حال بلند کردن جعبه‌ های سنگین باشد یا در تمام روز در یک وضعیت نشسته باشد، آسیب ‌های کمر در محل کار بسیار شایع است. استفاده از روش های مناسب لیفتینگ یا اصلاح وضعیت بدن می تواند به کاهش درد و عوارض کمر کمک کند.

· خستگی چشم

نگاه کردن به صفحه کامپیوتر یا سایر وسایل الکترونیکی برای چندین ساعت در روز می تواند به چشم ها فشار وارد کند، به خصوص بدون استراحت کافی.

ارگونومی

نحوه تشخیص و رفع خطرات ارگونومی و ایمنی در محیط کار

بهبود ایمنی ارگونومیک محل کار شما مستلزم شناسایی خطرات یا مشکلات احتمالی و رفع آنها است. همیشه اصل مهم ارگونومی و ایمنی در محیط کار را در نظر داشته باشید. این اصل «طراحی و اصلاح کار برای مطابقت بهتر با کارگران و توانایی های آنها» معنا شده است. با تکیه بر این اصل شما یاد خواهید گرفت که از صدمات جلوگیری کنید، رضایت را افزایش داده و بهره وری را افزایش دهید.

بهبود فضای کاری برای رعایت اصل ارگونومی و ایمنی در محیط کار

گزارش ها نشان می دهند همیشه 5 تا 9 کارمند اداری مستعد اختلالات ارگونومیکی هستند. خوشبختانه چندین راه حل وجود دارد که می توانید برای ایمن نگه داشتن محل کار خود پیاده سازی کنید. برخی از پیشرفت ‌ها ابزارهایی هستند که می ‌توانید برای کارمندان خود فراهم کنید، در حالی که برخی دیگر اقداماتی هستند که می ‌توانند با آموزش کافی انجام دهند:

ابزارهای بازطراحی شده و تجهیزات قابل تنظیم

صندلی ها، میزها، کیبوردها و سایر تجهیزات را تغییر دهید تا حداکثر راحتی و عملکرد ممکن را به همراه ارتقای ایمنی به دست آورید. کارمندان باید بتوانند فضای خود را به گونه ای تنظیم کنند که برای هر فردی منطقی ترین باشد. به عنوان مثال، یک کارمند قد بلند احتمالا به ارتفاع صندلی یا میز متفاوتی نسبت به یک کارگر کوتاه قد نیاز دارد تا از کمردرد یا سایر اختلالات اسکلتی پیشگیری کند.

نزدیک به بدن کار کنید

برای رعایت ارگونومی و ایمنی در محیط کار، با برخی از وضعیت ها و حرکاتی که سایش کمتری بر بدن شما نسبت به سایرین وارد می کند، آشنا شوید. وقتی روی میزی کار می ‌کنید که به شما امکان می ‌دهد به راحتی با بالشتک کافی بنشینید، این کار را انجام دهید و موقعیت ‌های مفصل خنثی را حفظ کنید. به احتمال زیاد از فشار یا کشش بیش از حد جلوگیری خواهید کرد.

از خستگی چشم خودداری کنید

استراحت ‌های منظم از نگاه کردن به صفحه نمایش می ‌تواند فشار الکترونیکی روی چشم‌ های شما را کاهش دهد. این اصل برای سلامت شغلی در کارگاه هایی که به جوشکاری همراه است هم مهم خواهد بود. نباید بدون تجهیزات لازم و به مدت طولانی به اشعه ها خیره شویم.

حالات و حرکات متناوب

حتی اگر در حین کار از بهترین شیوه های ارگونومی و ایمنی در محیط کار پیروی کنید، نگه داشتن یک وضعیت در تمام روز بدن شما را تحت فشار قرار می دهد. کارکنان را تشویق کنید تا وضعیت و حرکات خود را هر از چند گاهی تغییر دهند و به آنها استراحت های کافی برای بازیابی انرژی بدهید.

فضای کار را تمیز و شفاف نگه دارید

داشتن یک فضای کاری مرتب گزینه ای آسان تر است. زیرا علاوه بر ایجاد راحتی فضای کار، کمتر در معرض خطرات قرار می گیرید و همچنین با کاهش استرس کاری مواجه می شوید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

با مجموعه آکس، ضمن صیانت از نیروی انسانی و سرمایه اصلی سازمانی،

با پیشگیری ازحوادث وکاهش هزینه های سربار، اعتبار خود را بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *