تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات

بسکت حمل نفر (سبد حمل نفر)

بسکت حمل نفر

بسکت حمل نفر یا همان سبد جرثقیل، از جمله تجهیزاتی است که برای کار در ارتفاع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. می دانیم که سقوط از ارتفاع یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در محل کار و صدمات جدی است. کار در ارتفاع در دسته مشاغل سخت قرار می گیرد و می تواند در هر مکانی تعریف شود. در صورت عدم رعایت احتیاطات، فرد ممکن است از فاصله ای بیفتد که باعث آسیب جسمانی سخت خواهد شد. اجازه دهید این مبحث را در ادامه بیشتر بررسی کنیم.

 

سبد حمل 2 نفر

خطرات کار در ارتفاع

کار در ارتفاع همچنان یکی از بزرگترین علل تلفات شغلی و صدمات عمده است. موارد معمولا در این نوع حوادث شامل بالا رفتن بیش از حد، تعادل نامناسب یا شکست یک سطح شکننده است. سقوط از ارتفاع همچنین می تواند به دلیل سوراخ های بدون حفاظ در طبقات مانند دریچه ها، سوراخ های بازرسی و گودال ها و از سقوط به مخازن فرایند و ماشین آلات باشد.

به همین دلیل لازم است که افراد تجهیزات مناسب برای کار در این وضعیت را در اختیار داشته باشند. یکی از این موارد بسکت حمل نفر است که در این متن به نحوه استفاده و مزایای مختلف آن می پردازیم. به یاد داشته باشید ارتفاع دقیقی که کارفرمایان باید کنترل ‌های لازم و مربوط به آن را اعمال کنند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این تفاوت به نوع فعالیت نیز بستگی دارد.

اما به طور کلی، کار در ارتفاع را می‌توان به هر کاری در نظر گرفت که در صورت عدم رعایت نکات مهم، فرد را در وضعیت سقوط قرار داده و باعث بروز مشکلات جدی شود. باید به خاطر داشت که دسترسی و خروج از محل کار نیز می تواند در مباحث آموزشی مربوطه گنجانده شود.

عوامل مهم در جلوگیری از خطرات کار در ارتفاع

استفاده از بسکت حمل نفر و تجهیزاتی از این قبیل بهترین راه برای جلوگیری از خطرات کار در ارتفاع هستند. کار در ارتفاع (در مواردی که اجتناب ناپذیر است) ترجیحا باید با رعایت نکات ایمنی و استفاده از یک سکو با تمامی تجهیزات محافظ و مناسب در محل، انجام شود. اما گاهی اوقات ممکن است این موارد امکان پذیر نباشد.

در چنین شرایطی، لازم است از نردبان استفاده شود. با این حال، نردبان ها تنها به عنوان وسیله ای برای دسترسی به محل کار و خروج از آن به بهترین شکل استفاده می شوند. آنها فقط برای کارهای سبک با مدت زمان کوتاه طراحی شده اند و تنها پس از شناسایی دقیق خطر، تجزیه و تحلیل ریسک و برنامه ریزی استفاده می شوند. در نهایت بهترین گزینه برای کار در ارتفاع و دوری از ریسک ها احتمالی، استفاده از بسکت حمل نفر است.

اگر سقوط از ارتفاع اتفاق بیفتد، عواقب آن به عوامل بسیاری مانند فاصله سقوط، ماهیت سطح فرود آمدن، نحوه فرود فرد و سن و سلامت فرد بستگی دارد. با توجه به هر کدام از این عوامل شدت آسیب افزایش یا کاهش می یابد، به عنوان مثال، زمانی که سقوط در مسیر یک وسیله نقلیه (یا ماشین آلات) در حال حرکت یا به مخزن حاوی مواد خطرناک باشد، اثرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

استانداردهای مربوط به تجهیزات حمل نفر

سبد جرثقیل یا همان بسکت حمل نفر باید بر اساس استانداردهای لازم طراحی و تولید شده باشد. استاندارد  OSHA جزئیات زمان و نحوه بالا بردن پرسنل توسط جرثقیل را شرح می دهد. لازم است که شرکت های تولید کننده، از این استاندارد برای ساخت پلتفرم هایی که ارائه می دهند، استفاده کنند تا الزامات ایمنی سختگیرانه OSHA را در ساخت سبد جرثقیل برآورده می کند.

چگونه بفهمم که سبد جرثقیل مطابق با OSHA است؟

یک سبد جرثقیل که منطبق با الزامات OSHA ساخته شده باشد، باید دارای مشخصات طراحی و ساخت و ساز خاصی باشد. OSHA طراحی کلی، وزن بار و بازرسی های ایمنی مداوم را در نظر می گیرد. این استاندارد ایجاب می کند که تمام سبدهای حمل نفر توسط یک مهندس واجد شرایط طراحی شوند. همچنین سکوهای کاری بتوانند وزن فرد و پنج برابر حداکثر بار مورد نظر را تحمل کنند.

بسکت حمل نفر باید به وضوح ظرفیت باربری روی سبد را نشان دهد. این نوع تجهیزات باید با یک نرده محافظ احاطه شوند. همچنین درب های ورودی بسکت های حمل نفر باید به سمت داخل باز شوند و به چفت های ایمنی مناسبی را در اختیار داشته باشند.

قبل از هر بار استفاده از بسکت، سکوی کار باید از نظر ایمنی آزمایش شود. این موارد تنها تعدادی از الزامات بالا بردن پرسنل با سبد جرثقیل هستند.  توجه داشته باشید که چگونگی استفاده از سبد جرثقیل یا همان بسکت حمل نفر، در ایمن سازی محیط کار بسیار تأثیر گذار است.

چگونه از بسکت حمل نفر استفاده کنیم؟

با توجه به مسائل ذکر شده، استفاده از جرثقیل ها و بسکت حمل نفر بهترین گزینه برای کار در ارتفاع است. برای استفاده مناسب از سبد حمل نفر، باید شش نکته مهم زیر را در نظر داشته باشید.

 

  1. مطمئن باشید که استاندارد لازم را دارد.

اولین و مهم‌ترین نکته ایمنی برای استفاده از سبد جرثقیل این است که اطمینان حاصل شود که جرثقیل مورد استفاده پایدار، دارای گواهینامه و آماده برای انجام فعالیت های بالابر است. اشاره کردیم که طبق مقررات OSHA/ASME بسکت های حمل نفر باید نکات مهم هنگام ساخت را رعایت کرده باشد.

معمول است که سبدهای جرثقیل دارای توری با ارتفاع یک متر در طرفین، یک درب جلوی چرخشی خود بسته شونده با قفل، سقف مشبک تقویت شده و چهار نقطه قلاب در بالا باشد تا سبد را به یک دستگاه بالابر بالای سر افراد متصل کنند. به یاد داشته باشید که دفترچه راهنمای اپراتور جرثقیل را در محل کار در دسترس پرسنل قرار دهید تا در صورت بروز مشکل بتوانند به آن رجوع کنند.

 

  1. استفاده از تجهیزات لازم را فراموش نکنید.

کسی که در داخل سبد جرثقیل قرار می گیرد، باید به تمام وسایل ایمنی لازم از جمله کلاه سخت، عینک ایمنی، تسمه و بند برای بستن به سبد مجهز باشد. خوب است که در محل کار، یک مانع نصب کنید که شعاع چرخش کامل را بپوشاند. ترمزهای جرثقیل را تنظیم کنید و پایه ها را روی لنت یا یک سطح جامد قرار دهید. در صورت استفاده بر روی سکوی نصب شده، برای جلوگیری از حرکت، گیره چرخ را نصب کنید. تمام قلاب ها و مکانیسم های اتصال باید بسته و قفل شوند تا از باز شدن تصادفی جلوگیری شود.

 

  1. قبل از استفاده همه چیز را امتحان کنید

تست سبد جرثقیل هر بار قبل از انجام بالابر الزامی است. به همین دلیل است که سبدهای جرثقیل باید دارای وزن آزمایشی استاندارد باشند. وزن های تست باید 1.25 برابر ظرفیت سبد باشد. فقط به یاد داشته باشید که بعد از آزمایش وزنه را جدا کنید، به طوری که هم وزنه و هم یک انسان را با هم بلند نکنید.

حتما کنترل های جرثقیل و سایر وسایل ایمنی را نیز بررسی کنید. هنگامی که یک کارگر وارد بسکت حمل نفر شد، سبد را چند متر بالا بیاورید و بررسی کنید تا مطمئن شوید که خطوط دکلینگ تمیز بوده و آسیب ندیده اند. به یاد داشته باشید که باید دکل اولیه در مرکز قرار بگیرد تا وزن به طور مساوی در داخل پخش شده و جرثقیل ثابت بماند.

 

  1. بسکت حمل نفر را درست نصب کنید.

قوانین OSHA/ASME بیان می کنند که سبد جرثقیل باید دارای یک ریل گیره جداگانه برای بسته شدن باشد. سبدهای جرثقیل باید دارای یک قلاب مهار ایمنی تمام محیطی باشند که به پرسنل اجازه می دهد تقریبا در هر کجای داخل بسکت حمل نفر، متصل شوند. توجه به این نکته الزامی است که هارنس ها باید همیشه توسط تسمه ها به نقاط لنگر تعیین شده، متصل شوند.

 

  1. گاهی به کارگران آموزش دیده تفویض اختیار کنید.

مطمئن شوید که راننده جرثقیل شما به درستی آموزش دیده و دارای مجوز است. همچنین داشتن یک فرد آموزش دیده آماده به کار برای هدایت فعالیت و کار با هر جرثقیل متحرک، ضروری است. همچنین کارگر داخل بسکت حمل نفر و راننده جرثقیل باید دائما در تماس باشند. این دسترسی باید بصری بوده و با بی سیم ها (یا واکی تاکی ها) نیز ادامه پیدا کند.

 

  1. در شرایط نامناسب کار نکنید.

هنگامی که بسکت حمل نفر برای استفاده بالا می رود، جرثقیل یا پایه ها را حرکت ندهید. صرف نظر از اینکه شخصی در سبد جرثقیل باشد یا خیر، این کار می تواند خطرناک باشد. همچنین در شرایط وزش باد یا شرایط بد آب و هوایی مانند باران و برف، سبد جرثقیل را بالا نبرید. کارگران هنگام بلند کردن بسکت های حمل نفر باید تمام اعضای بدن را در داخل آن نگه دارند. در حالی که سبد در حالت بلند شده است هرگز از روی نرده های محافظ بالا نروید.

 

سبد حمل نفرات

 

کارکردهای مختلف بسکت حمل نفر

کاربردهای متنوعی برای سبد جرثقیل یا همان بسکت حمل نفر وجود دارد که باعث می شود انواع مختلفی از سبدها برای اهداف مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار گیرند. دانستن کاربردهای مورد نظر از هر سبد جرثقیل، و همچنین روش های ایمنی برای هر یک، برای تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید سبد نفربر لازم است. همچنین شناخت دقیق این نوع تجهیزات استفاده از آنها را بسیار آسان می کند.

به طور کلی، بسکت های حمل نفر برای دسترسی به مناطق کار و اقلام مرتفع استفاده می شوند و می توان آنها را بر روی طیف وسیعی از ماشین آلات مانند لیفتراک، جرثقیل و تله هندلر نصب کرد. برخی از کاربردهای محبوب بسکت حمل نفر عبارتند از:

 

  • نجات افراد

در شرایط ناگوار که یک کارگر در محل مجروح می شود، بسکت های حمل نفر وسیله ای بسیار مؤثر، ایمن و مطمئن برای بیرون آوردن فرد مصدوم از محل قابل دسترس جرثقیل هستند. به عنوان مثال، برخی از بسکت ها بسیار محکم و سنگین ساخته شده اند تا برای جابجایی یک گارنی/ برانکارد آمبولانس و حمل و نقل اضطراری مناسب باشند.

اشاره کردیم که هر بسکت حمل نفر شامل چهار نقطه اتصال دارد که برای ایمن نگه داشتن گارنی یا برانکارد و نقاط قلاب بند برای پرسنل اورژانس مورد استفاده قرار می گیرد. نیمه پایینی سبد در معمولا محصور شده است تا به حفظ افراد و اشیاء در حین حمل و نقل کمک کند. در حالی که نیمه باز بسکت حمل نفر به پرسنل اورژانس اجازه می دهد تا به راحتی به بیمار دسترسی داشته باشند.

 

  • ساخت و ساز و نگهداری

از بسکت حمل نفر ساختمانی می توان برای بلند کردن ایمن پرسنل در هوا با استفاده از تله هندلر (Telehandler) استفاده کرد. تله هندلر اغلب به عنوان لیفتراک زمین ناهموار برای پروژه های صنعتی یا ساختمانی در فضای باز استفاده می شود. آنها دارای چرخ های بزرگ بر روی یک شاسی سنگین هستند. بلند کردن با یک بوم تلسکوپی ضخیم انجام می شود که اغلب می تواند تا حدود 16 متر ارتفاع بگیرد. سطح کف گیره کششی روی بسکت، ایمنی کارگران را در هنگام استفاده از سبد افزایش می دهد.

کاربردهای متداول بسکت حمل نفر ساختمانی که بر روی دستگاه حمل و نقل تله هندلر نصب می شود عبارتند از: ساخت و ساز تجاری و مسکونی. ساخت پل و روگذر، بازرسی و نگهداری، رنگ آمیزی تجاری، شستشوی تحت فشار و غیره. اینها تنها چند کاربرد بالقوه برای این تجهیزات متنوع هستند.

 

  • صنعتی

طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی و معدنی وجود دارد که در آنها یک بسکت حمل نفر مورد استفاده قرار می گیرد. بسکت حمل نفر سنگین با پشتیبانی جرثقیل – به عنوان سکوهای معلق پرسنل نیز شناخته می شوند – انتخاب خوبی برای این شرایط هستند. بسکت های حمل نفر برای رسیدن به مناطق کار مرتفع استفاده می شوند که نردبان، داربست، راه پله، و یا بالابرهای هوایی به طور ایمن قابل استفاده نباشند.

در بخش های قبلی اشاره کردیم که بسکت حمل نفر مشمول قوانین سختگیرانه OSHA و سایر قوانین ایمنی حاکم بر استفاده از آنها هستند و باید قبل از هر بار استفاده به دقت بررسی و آزمایش شوند تا از ایمنی پرسنلی که از آن استفاده می کنند، اطمینان حاصل شود.

 

  • لیفتینگ عمومی

ممکن است مواقعی در محل کار وجود داشته باشد که بلند کردن پرسنل بدون جرثقیل ضروری باشد. مانند زمانی که به قفسه ‌های بلند انبار یا تابلوها می‌ رسید. اینها مواقعی هستند که یک بسکت حمل نفر سوار بر لیفتراک مفید است.

این نوع از بسکت حمل نفر را می توان توسط کارگران برای انجام بسیاری از وظایف مختلف در یک انبار یا سایت صنعتی از جمله تحویل سفارش ‌ها، نگهداری موجودی، تعویض لامپ یا وسایل برقی، انجام تعمیرات انبار، رنگ آمیزی سقف یا دیوارها، نصب سربار استفاده کرد. بسته به نوع بسکت ها و کاری که برای آن در نظر گرفته شده است، سبدها می توانند یک یا چند کارگر را در خود جای دهند.

 

انواع سبد جرثقیل

سبد جرثقیل در انواع مختلفی ساخته می شود تا کاربردهای متفاوت خود را به خوبی پیش ببرید. برای مثال  سبد جرثقیل مربعی، برای اتصال به لیفتراک، با سقف یا بدون سقف، قفس مرد با زنجیر یا بدون زنجیر، سبد جرثقیل پله ای و دیگر انواع می توان در بازار پیدا کرد. اما در نهایت هدف اصلی آنها یکی است. ایمنی کار در ارتفاع.

سبد جرثقیل را می توان برای 1 تا 8 نفر ساخت. آنها با سقف، با درب، کناره های مشبک یا یکدست عرضه می شوند و بسته به نیاز شما ظرفیت های متفاوتی دارند. بسیار مهم است که هنگام خرید سبد جرثقیل، مدل مناسب را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که با اهداف شما مطابقت دارد. زیرا تنوع این نوع تجهیزات موجود بسیار گسترده است.

ساخت سبد جرثقیل، نیازمند فناوری و مهندسی پیچیده و دقیقی است تا در زمان استفاده راحتی خاص خود را عرضه کند. همچنین پشتیبانی از استانداردهای مهم جهانی برای ساخت آنها بسیار مهم است. همان طور که در متن نیز به آن اشاره شد، در زمان خرید سبد جرثقیل باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا خرید هدفمندی را انجام دهید.

بسکت حمل نفر یا همان سبد جرثقیل، باید با متریال مناسب (به طور معمول از جنس فولاد با مقاومت بالا) ساخته شده باشند. این مهم در کنار طرز استفاده صحیح از این نوع تجهیزات می تواند ایمنی کار را بالا برده و پرسنل را در امنیت مناسبی قرار دهد. کار در ارتفاع به خودی خود، فعالیتی بسیار دشوار است اما می توان با استفاده از تجهیزات مناسب، بخشی از سختی آن را کاهش داد تا افراد ریسک کمتری را شاهد باشند.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *