تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات, مقالات عمومی

تجهیزات حفاظت فردی

تجهیزات حفاظت فردی

بعد از نفت فولاد دومین  ماده پر مصرف در کشورهای مختلف جهان است و کاربردهای بی‌شماری در صنعت های مادر هر کشور دارد. صنایعی همچون ساختمان سازی، ساخت خودرو، تولید قطعات مختلف صنعتی ، لوازم خانگی و … از فولاد به عنوان ماده اولیه خود استفاده می‌کنند.  طی سال های اخیر مصرف فولاد در بسیاری از کشور ها رشد چشمگیری داشته  به طوریکه به گزارش برخی منابع  هر 1 درصد افزایش مصرف فولاد در هر کشور نشان دهنده 85 درصد رشد اقتصادی آن کشور می باشد. در ادامه با تجهیزات حفاظت فردی (شخصی) بیشتر آشنا خواهید شد.

نکته جالب توجه این است که بیشتر از 95 درصد تولیدات فلزات اساسی در دنیا مرتبط به فولاد و انواع مختلف آلیاژ های فولادی می باشد همچنین پیش بینی می گردد که این درصد در سال های آینده رو به افزایش خواهند بود.

کشور ایران  با تولید حدود ۳۲000 میلیون کیلو فولاد در سال ۲۰۱۹ و با جهش ۴ مرتبه ای نسبت به سال ۲۰۱۶ در رتبه دهم دنیا قرار گرفته است. تولید فولاد در کشورمان در سال‌های گذشته همیشه رویه افزایشی داشته و نسبت به سال های گذشته نیز حدود ۳ برابر شده است.

ما در شرکت آکس با رویکردی ویژه نسبت به این صنعت سعی نمودیم تا در زمینه تامین و تولید تجهیزات ایمنی قدم های موثری جهت اعتلای صنعت فولاد داشته باشد و با شعار همیشه خود ضمن صیانت از نیروی انسانی و سرمایه اصلی سازمانی، با پیشگیری ازحوادث وکاهش هزینه های سربار، موجب اعتلای همراهانمان در صنعت فولاد شود و با این همراهی گامی در افزایش تولید ملی داشته باشد .

تجهیزات حفاظت فردی در صنعت فولاد و ریخته گری

این تجهیزات (PPE) برای استفاده در صنعت فولاد و ریخته گری شامل تمام وسایلی می شود که به کارگران کمک می کنند تا با استفاده از آنها سلامت خود را حفظ کرده و فعالیت مورد نظر را نیز انجام دهند. از آنجایی که افراد مشغول به کار در این دست فعالیت ها بیشتر مواقع در مواجهه با حرارت بالا کار می کنند، مهم است که این وسایل عایق حرارت لازم را نیز داشته باشند. اجازه دهید در ادامه این موارد را با هم مرور کنیم.

چرا از این تجهیزات استفاده می شود؟

می دانیم که یکی از مهمترین صنایع در کشور ما صنعت فولاد است. گستره محصولات تولید شده در این صنعت از خودرو سازی تا وسایل خانگی بسط پیدا کرده است. این صنعت علاوه بر تأمین وسایل و محصولات ما، باعث درآمد زایی و به وجود آمدن فرصت های شغلی مناسب هم می شود. از این رو مهم است که فعالان این عرصه سلامت کامل داشته و در حین حال، از محافظت خوبی برخوردار باشند. یکی از اساسی ترین موارد در این مبحث اهمیت به اصول HSE و بهره وری از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)  است.

این تجهیزات ، برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی در محل کار استفاده می شوند. قرار گرفتن در معرض خطراتی که می تواند باعث بیماری یا آسیب شود در هر فعالیتی اجتناب ناپذیر است اما کنترل آنها نیز ممکن خواهد بود. می دانیم که عدم استفاده از PPE مناسب ممکن است تهدید کننده زندگی و سلامت افراد باشد و خطرات آن شامل خطرات شیمیایی، رادیولوژیکی، فیزیکی، الکتریکی و مکانیکی است.

استفاده از این تجهیزات در صنعت فولاد و ریخته گری به عنوان یک اقدام کنترلی در ارزیابی ریسک شناسایی می شوند. توجه داشته باشید که برای هر گام در ارزیابی ریسک، یک روش عملیاتی ایمن (SOP) نیز باید نوشته شود تا به این اطمینان برسیم که کارگران به نحو درستی از این وسایل استفاده می کنند.

لیست این تجهیزات برای صنعت فولاد و ریخته گری

صنعت فولاد و ریخته گری هم مانند بسیاری از مشاغل سخت، قوانین و چارچوب های خاص خود را دارد که باید با ارائه آموزش مناسب به کارگران، رعایت آنها را یک امر الزامی دانست. برای نمونه، فلز رسانای عالی الکتریسیته و گرما است و در صورت قرار گرفتن در معرض خورشید یا سایر منابع گرما به سرعت داغ می شود. به همین ترتیب، ضروری است که همه کارکنان با دستکش‌ های چرمی عایق حرارت یا استفاده از آستین های چرمی عایق حرارت آشنا باشند.

با توجه به این موارد و وضعیت هایی شبیه به آن، لیست تجهیزات حفاظت فردی برای صنعت فولاد و ریخته گری به این شرح است:

لباس کار مناسب صنعت فولاد و ریخته گری

1. لباس نسوز شومر

یکی از بهترین تجهیزات مورد استفاده در فعالیت های سخت و در ارتباط با حرارت بالا مانند صنایع فولاد، ذوب  و ریخته گری ، لباس نسوز شومر است. این لباس از پنبه 100% تهیه و تولید می شود و با داشتن ویژگی های خاص خود، بین کاربران بسیار محبوب است. یکی از ویژگی های مهم آن جلوگیری از سوختن لباس است.  در واقع لباس نسوز شومر هم می تواند در معرض مستقیم آتش بسوزد اما با فناوری هایی که در ساخت پارچه آن استفاده شده، لباس روی پوست بدن ذوب نمی شود و عایق حرارت بسیار مناسبی دارد. این لباس به خاطر داشتن الیاف طبیعی راحتی بیشتری برای کاربر فراهم میکند که موجب افزایش سرعت عمل و راحتی بیشتر کاربر شده و در نتیجه راندمان کاری افزایش می یابد

2. لباس آلومینیومی عایق حرارت

یکی از بهترین تجهیزات حفاظت فردی در صنعت فولاد و ریخته گری، لباس آلومینیومی عایق حرارت است. این لباس ها به صورت تکه هایی که مکمل هم هستند در بازار موجود است. استفاده از آن پوشش کاملی را برای کل بدن فراهم می کند. این لباس شامل کلاه مخصوص، لباس و شلوار مناسب و رویه محافظت کفش است که بدن فرد را پوشانده و مانع از آسیب حرارت زیاد به بدن می شود.

3. لباس چرمی عایق حرارت

این مورد هم جزو تجهیزات پر طرفدار در صنعت ریخته گری و فولاد است. استفاده از چرم در این لباس باعث می شود تا افراد بتوانند در فصل های مختلف از آن استفاده کنند. در نظر داشته باشید که دوخت مناسب لباس چرمی عایق حرارت بسیار مهم است. این دوخت باید به گونه ای باشد که عمر لباس را بالا ببرد.

4. لباس لی عایق حرارت

لباس لی عایق حرارت از جمله تجهیزات پر طرفداری است که جلوه خاصی را به کاربران می دهد و استفاده از آن می تواند به زیبایی محیط کار کمک کند. بسیاری از کارگران این لباس را به خاطر ظاهر اسپرتی که دارد دوست دارند. این ویژگی به همراه استفاده از فناوری های جدید باعث شده تا لباس لی عایق حرارت برای استفاده در محیط های گرم مناسب باشد. خرید این محصول بسیار مقرون به صرفه است و نیاز به تعویض سالانه آن نیست.

این نکته را به خاطر بسپارید که زمان فعالیت در ریخته گری و صنعت فولاد، نیازی نیست که کاربر با همه این لباس های مخصوص کار مجهز باشد. از آنجایی که کار در این صنایع تخصص لازم را نیاز دارد، لباس مخصوص به فعالیت شما نیز بسته به نوع تخصصتان انتخاب می شود.

تجهیزات حفاظتی پا

5. کفش عایق حرارت

منظور از کفش عایق حرارت آن دسته از تجهیزاتی است که برای استفاده در محیط های بسیار گرم ساخته می شوند. این کفش ها باید با استفاده از تکه های مختلف محافظت مضاعفی را داشته باشند در عین اینکه می توانند تنفس کافی را نیز به پا برسانند. برای تولید کفش عایق حرارت معمولا از جنس چرم استفاده می شود تا مقاومت لازم به محصول داده شود.

6. چکمه یا پوتین عایق حرارت

چکمه یا پوتین عایق حرارت نیز دومین وسیله مهم برای حفاظت از پاها در کارگاه های ریخته گری و فعالیت در صنعت فولاد است. این چکمه ها ناحیه بیشتری از پا را پوشش می دهند و برای استفاده در زمانی که کفش مورد استفاده نیست، گزینه های بسیار مهمی هستند. زمان خرید این نوع تجهیزات علاوه بر توجه به متریال استفاده شده در رویه کفش، مواد مورد نظر برای زیره، وجود محافظ های متاتارس و استانداردهای لازم برای تولید چکمه یا پوتین عایق حرارت را در نظر داشته باشید.

7. گتر چرم عایق حرارت

گترها نوعی پوشش مناسب برای پا هستند که به عنوان تجهیزات جانبی از آنها استفاده می شود. این نوع وسایل را نمی توان به تنهایی استفاده کرد و باید به صورت مکمل با تجهیزات حفاظت فردی اصلی مورد استفاده قرار بگیرند. زمان خرید گتر چرم عایق حرارت به نوع دوخت آن بسیار توجه کنید.

تجهیزات حفاظتی سر و صورت

8. کلاه و شیلد محافظ عایق حرارت

حفاظت از سر و صورت آن قدر مهم است که باید از تجهیزات مناسب آن غافل نشد. یکی از مواردی که هیچ وقت نباید در زمان فعالیت ریخته گری یا کار در صنعت فولاد فراموش شود، کلاه و شیلد محافظ عایق حرارت است. پرش های ناگهانی جرقه ها و اشیا تیز معمولا به سمت سر و صورت هستند که باید با استفاده از تجهیزات مناسب آنها را مهار کرد.

9. شیلد IR5

در نهایت استفاده از شیلد IR5 را به همه کسانی که در صنعت فولاد و ریخته گری کار می کنند اکیدا توصیه می کنیم. این نوع شیلدها با قابلیت UV به خوبی می توانند اشعه های مضر را از چشم ها دور نگه داشته و سلامت فرد را تضمین کنند.

تجهیزات حفاظتی دست و بدن

10. آستین چرمی عایق حرارت

آستین چرمی عایق حرارت هم از آن دست تجهیزاتی که استفاده تنها از آن بی فایده است. این آستین ها در کنار لباس های مخصوص کار استفاده می شوند تا محافظت لازم از دست ها را فراهم کنند. زمان خرید این نوع تجهیزات مطمئن شوید که ایستادگی مناسب را روی دست فراهم می کند.

11. پیش بند عایق حرارت

پیش بند عایق حرارت زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد باید روبرو منبع حرارت بایستد. با استفاده از این نوع تجهیزات مکمل می تواند حمایت مضاعفی برای بدن ایجاد کرد و از آسیب های جدی گما به بدن جلوگیری به عمل آورد.

12. دستکش ها

در کنار لباس چرمی عایق حرارت و لباس آلومینیومی عایق حرارت، دستکش های مناسبی نیز وجود دارد که با جنس چرم و آلومینیوم ساخته شده اند و محافظت فوق العاده ای را به دست ها ارائه می کنند. دستکش چرم عایق حرارت را می توان به صورت مستقیم روی شعله استفاده کرد و دستکش آلومینیومی عایق حرارت نیز مکمل مناسبی برای لباس خود است.

توجه داشته باشید که استفاده درست از تجهیزات حفاظت فردی در صنعت فولاد و ریخته گری به اندازه خرید با صرفه آنها مهم است. پس آموزش لازم و بررسی های ایمنی در این استفاده از PPE ها را نادیده نگیرید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *