مقالات, مقالات عمومی

رنگ سیم ارت (کابل اتصال به زمین)

سیم اتصال به زمین ارت

اهمیت رنگ در سیم اتصال به زمین (کابل ارت)

در اکثر سیستم‌های الکتریکی، یک سیم ارت، برای عملکرد بهتر یک دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد، استفاده از این نوع تجهیزات به شدت ضروری نیست، اما می‌تواند یک ویژگی مهم برای استفاده ایمن از دستگاه باشد. این سیم برای یک ایجاد مسیر امن به جهت عبور جریان الکتریکی در نظر گرفته می‌شود که در صورت در دسترس نبودن مسیرهای عادی، طراحی شده است. در این مجال کوتاه سعی داریم اهمیت استفاده از سیم ارت را در کنار مبحث رنگ سیم اتصال به زمین بررسی کنیم.

 

کابل ارت

چرا از سیم اتصال به زمین استفاده می‌کنیم؟

از نام این نوع تجهیزات مشخص است که اتصال الکتریکی به زمین را فراهم می‌کند. به بیان دیگر، هدف استفاده از سیم ارت، محافظت در برابر شوک الکتریکی تصادفی است که با ایجاد مسیری برای هدایت جریان برق می‌تواند از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند. در غیر این صورت، آن جریان برق، افراد حاضر در کارگاه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. به یاد داشته باشید که این نوع تجهیزات حتما رنگ بندی مخصوص به خود را دارد و در زمان استفاده و یا مواجه با آن باید بدانید که سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین، به چه رنگ است.

همچنین، استفاده از سیم اتصال به زمین زمانی بسیار مهم است که ایراد یا مشکلی در سیستم برق وجود داشته باشد. جریان الکتریکی به جای اینکه آن جریان الکتریسیته اضافی منجر به جرقه یا آسیب به دستگاه شود، می‌تواند با خیال راحت از طریق این سیم به داخل زمین حرکت کند.

نحوه استفاده از سیم ارت

تقریبا تمام سیستم‌های الکتریکی دارای یک نقطه برای اتصال سیم به زمین هستند. هنگام راه‌اندازی سیم ارت، باید آن را به محل تعیین شده روی دستگاه متصل کرده و سپس به محل امنی که می‌توان انرژی برق را در آنجا پخش کرد، وصل کنید. این کار معمولا به معنای قرار دادن سیم روی یک پایه فلزی و نگه داشتن آن در زمین است.

توجه داشته باشید که هم در دستگاه‌های خانگی و هم در دستگاه‌های تجاری، معمول است که سیم‌های ارت با رنگ بندی های مخصوص به خود، از هر خروجی به یک مکان مرکزی (معمولا نزدیک جعبه مدار) کشیده می‌شوند که در آن نقطه به یک میله اتصال به زمین متصل می‌شود.

این میله مستقیما به داخل زمین فرو می‌رود تا جریان برق بدون توان آسیب زدن به افراد از آن خارج شود. فراموش نکنید که رعایت تمام استانداردهای ایمنی الکتریکی هنگام کار با سیم ارت برای جلوگیری از احتمال برق گرفتگی مهم است. یکی از این موارد مهم توانایی تشخیص رنگ سیم اتصال به زمین است.

 

کابل اتصال به زمین

سیم اتصال به زمین به چه رنگ است؟

مهم است که تجهیزات مختلف، رنگ بندی خاص خود را داشته باشند تا علاوه بر جلوه زیبایی که به دستگاه می‌دهند، شناسایی آنها نیز برای افراد آسان باشد. در این موقعیت سیم ارت به رنگ‌های سبز و زرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که تا قبل از سال 2006 این سیم تنها با رنگ سبز مورد استفاده بوده است اما پس از آن با دو رنگ بندی سبز و زرد در کنار هم استفاده می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09307007475

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *