تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات

قفل آلومینیومی lock out چیست؟

قفل آلومینیومی چیست؟

قفل آلومینیومی یا Lockout-tagout (LOTO) قفل و برچسب یکی از تجهیزات ایمنی است که اغلب برای اطمینان از اینکه ماشین های مضر به درستی خاموش شده اند، استفاده می شود. از آنجایی که قبل از اتمام کار تعمیر نمی توان دستگاه را دوباره راه اندازی کرد، وجود این تجهیزات هشداری بسیار مهم است. در واقع قفل آلومینیومی lock out قطعه ای از یک سیستم برای قفل کردن کردن که در ایزوله نگه داشتن دستگاه استفاده می شود و از جریان یافتن انرژی در ماشین یا تجهیزات جلوگیری می کند. این سیستم معمولا با یک برچسب یا Tagout همراه است که نشان می دهد تجهیزات تحت کنترل ممکن است مدتی کار نکند.

قفل آلومینیومی چیست؟

این محصول یک مهار فیزیکی تمام عیار برای انواع منابع انرژی خطرناک است که به عنوان یک واسطه در ارتباط با منبع قرار می گیرد. این واسطه با هدف اینکه به کاربران نشان دهد که دستگاه مورد نظر قابل استفاده نیست، تولید می شود.

در کنار این قطعه یک برچسب مورد نیاز است تا با درج اطلاعات لازم به کارکنان بگوییم که با چه هشداری روبرو هستند. همچنین به طور معمول نام پرسنل مجاز و تاریخ کار بلاک شدن دستگاه نیز در این برچسب ذکر می شود.

چرا از استفاده قفل آلومینیومی lock out می شود؟

این مسئله در ارتباط مستقیم با مقررات OSHA است. این استاندارد کنترل انرژی خطرناک را با اقدامات پیشگیرانه و رویه‌های لازم برای غیرفعال کردن ماشین‌آلات یا تجهیزات خراب شده در نظر دارد. در نتیجه رعایت الزامات آن، انتشار انرژی خطرناک در حین انجام خدمات توسط کارکنان کاهش پیدا می کند. همچنین فعالیت های تعمیر و نگهداری این استاندارد اقداماتی را برای کنترل انرژی های خطرناک از جمله برق، مکانیکی، هیدرولیک، پنوماتیک، شیمیایی، حرارتی و سایر منابع انرژی مشخص می کند. در نهایت استفاده از قفل آلومینیومی lock out نیز یکی از الزامات این استاندارد است. این قطعه باید توسط کارفرما وی ا مسئول ایمنی تهیه شود تا برای محافظت از کارکنان در برابر منابع انرژی خطرناک در ماشین‌ها و تجهیزات در طول سرویس و نگهداری اقدامات لازم به عمل آمده باشد.

ویژگی های دستگاه جداکننده

این نوع دستگاه ایزوله که با نام «دستگاه قفل» هم شناخته می شود، باید ویژگی های زیر را به کاربران ارائه کند.

  • هاسپ قفل آلومینیومی مستر قفل می تواند توسط تعدادی از کارگران در هر نقطه استفاده شود.
  • Lockout اطمینان حاصل می کند که تجهیزات در حین انجام تنظیمات یا تعمیرات غیرفعال می مانند.
  • تا زمانی که آخرین قفل کارگر از روی هاسپ برداشته نشود، کنترل را نمی توان روشن کرد.
  • این محصول از از آلومینیوم مقاوم در برابر جرقه ساخته شده است.
  • برای خرید هاسپ قفل آلومینیومی می توانید ابعاد مختلفی را در نظر داشته باشید.
  • این محصول می تواند تا 6 قفل (قطر قلاب 6.35 میلی متر) را نگه دارد. به این معنا که 6 متخصص به صورت همزمان از آن استفاده می کنند.

بیشترین کاربردهای Lockout

استفاده از روش‌های lockout/tagout یک جنبه حیاتی از ایمنی محل کار در هر محیط شغلی است که در آن کارگران از تماس مستقیم با ماشین‌آلات یا تجهیزات محل کار مطلع می شوند. حوادثی که با استفاده از قفل آلومینیومی lock out قابل پیشگیری هستند عبارتند از:

 

  • حوادث برقی
  • شکسته شدن دستگاه
  • پارگی
  • آتش سوزی و انفجار
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

نکات مهم برای خرید قفل آلومینیومی lock out

زمان خرید این دستگاه جدا کننده باید در ابتدای امر مشخص کنید که کدام یکی از سایزهای محصول برای شما کاربرد دارد. این نیازسنجی بر اساس نوع فعالیت اپراتورهای شما انجام می شود. در نتیجه می توانید یک از سایز ها را خریداری کنید.

نکته دیگری که باید در زمان خرید هاسپ قفل در نظر گرفته شود، متریال این قطعه است. توجه داشته باشید که آلومینیوم بهترین گزینه در بازار است چرا که  مقاومت مناسبی را در برابر محیط سرد و گرم دارد. البته در تهیه قفل lock out کت پودری با رنگ قرمز و پرچ استیل ضد زنگ نیز به کار رفته است.

کلام آخر

طراحی مناسب این محصولات شرایطی را فراهم می کند که کاربران زیادی بتوانند از مزیت های این نوع قفل استفاده کنند. همان طور که گفته شد، 6 اپراتور مختلف می توانند قفل آلومینیومی lock out را اتیکت زده و با هشدارهای فیزیکی، پرسنل را ایمن نگه دارند.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *