تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات

لاک اوت در صنعت برق

لاک اوت تگ اوت

برای کارگران صنایع مختلف، کار با تجهیزات الکتریکی، هادی های الکتریکی یا قطعات مدار و همچنین خطوط برق یک عمل رایج است. بنابراین، حفاظت از کارگران در برابر خطرات الکتریکی یک عنصر حیاتی از رویه‌های ایمنی و بهداشت محیط کار محسوب می شود. با درک این نیاز، OSHA مقررات ایمنی و بهداشت را برای صنایع وضع کرده است. این نوع مشاغل با خطرات الکتریکی زیادی مواجه هستند و نقش لاک اوت در صنعت برق را به خوبی درک می کنند.

Lockout Tagout چیست؟

استاندارد OSHA برای کنترل انرژی خطرناک برق Lockout/Tagout را به عنوان یک وسیله پیشگیرانه به کارفرمایان توصیه می کند. با استفاده از لاگ اوت و تگ اوت، جلوگیری از حوادث مرتبط با انرژی برق به خوبی پیش می رود. این استاندارد نه تنها برای کارگران صنعت ساختمان وضع شده، بلکه برای کارگران در صنایع دیگر مانند اپراتورهای ماشین آلات، برق‌کارها و غیره که از تجهیزات الکتریکی استفاده می‌کنند و در معرض خطر هستند، مناسب است.

تاگوت قفل (LOTO) فرآیندی است که طی آن یک قفل و برچسب به هر نوع تجهیزات یا ماشین‌آلات صنعتی هنگامی که برای تعمیر، سرویس یا نگهداری خاموش شده اند، وصل می شود. OSHA این وسیله (LOTO) را  به عنوان «روش ‌ها و رویه ‌های خاص برای محافظت از همه کارگران در برابر راه ‌اندازی غیر منتظره ماشین ‌آلات و تجهیزات یا انتشار انرژی خطرناک در حین سرویس یا نگهداری» تعریف می ‌کند. در نتیجه کاربرد لاک اوت ساده اما بسیار ضروری است.

موارد استفاده Lockout/Tagout در صنعت برق

Lockout/Tagout در شرایط زیر استفاده می شود:

  • زمانی که برای انجام یک کار نیازی به برق هست اما تجهیزات باید تعمیر شوند
  • احتمال جراحت یا گرفتار شدن در ماشین آلات متحرک وجود دارد
  • در صورت دور زدن یا برداشتن حفاظ های ماشین یا سایر وسایل ایمنی کارگر به خطر می افتد
  • هنگامی که تجهیزات خراب شده و در حال بررسی هستند
  • اگر برق تجهیزات روشن شود، خطر آسیب وجود دارد

رویه قفل/تاگوت

قفل و تگ اوت به خودی خود برق دستگاه یا مدار آن را حذف نمی کند. بلکه خرید رله لاک اوت و استفاده از لاک اوت در صنعت برق یک روش استاندارد برای قفل کردن/تاگوت کردن تجهیزات به حساب می آید. Lockout انجام می شود و برچسب ها فقط زمان خاموش شدن و آزمایش تجهیزات متصل می شوند. رویه‌های معمول قفل کردن/تاگوت به شرح زیر است:

  1. به همه افراد آسیب دیده اطلاع دهید که قفل/تاگوت لازم است. اعلان باید شامل دلیل قفل/تاگوت و مدت زمان مورد انتظار باشد.
  2. هنگامی که تجهیزات در حال کار است، آن را با روش های عادی و مناسب خاموش کنید.
  3. دستگاه(های) ایزوله کننده انرژی را به گونه ای استفاده کنید که تجهیزات از همه منابع انرژی ایزوله شوند. انرژی ذخیره شده در فنرها، اعضای بالادست ماشین و خازن ها باید با مسدود کردن، تخلیه یا سایر روش های مناسب اتلاف یا مهار شوند.
  4. دستگاه ‌های جداکننده انرژی را با قفل ‌های اختصاص ‌یافته و برچسب ‌های خطر قفل کنید.
  5. پس از اطمینان از اینکه هیچ پرسنلی در معرض قرار نگرفته ‌اند، کنترل‌ های عملیاتی معمولی را اجرا کنید و تأیید کنید که تجهیزات غیر قابل کار هستند و تمام منابع انرژی ایزوله شده ‌اند.
  6. تجهیزات را با ابزارهای تست مناسب بازرسی و آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه منابع انرژی قطع شده اند. توان الکتریکی چند فاز مستلزم آن است که هر فاز آزمایش شود.

هدف از خرید lockout/tagout در صنعت برق چیست؟

هدف از تهیه lockout/tagout کنترل انرژی های خطرناک در تجهیزات ایمنی صنعت برق است. در واقع لاک اوت در صنعت برق یکی از ابزارهای ضروری است که باید در روند کار تکنسین ها قرار بگیرد. هدف اصلی استفاده از این نوع تجهیزات شناسایی انواع انرژی خطرناک در محل کار، احتیاط در استفاده از دستگاه های عایق انرژی و برق زدایی است. برای رسیدن به این هدف راهنمای انتخاب و نگهداری وسایل حفاظتی، سخت افزار و تجهیزات حفاظت فردی (PPE) را جستجو کنید.

همچنین وظایف و مسئولیت ها را تعیین کرده و روش های قفل را برای همه ماشین ها، تجهیزات و فرآیندها شرح دهید تا سلامتی کارگران تضمین شود. مهم است که توالی خاموش، بی انرژی، انرژی دهی و راه اندازی هر دستگاه را تعیین کنید و الزامات آموزشی برای کارگران مجاز و آسیب دیده را شرح دهید.

استفاده از انواع تگ هاى ايمنى و تجهيزات لاك اوت موثر به جلوگیری از موارد زیر کمک می کند:

  • هنگام انجام کارهایی که نیاز به حذف، دور زدن یا غیر فعال کردن وسایل حفاظتی دارند، با خطر مواجه خواهید شد.
  • انتشار ناخواسته انرژی خطرناک (از جمله انرژی ذخیره شده) کاهش پیدا می کند.
  • راه اندازی یا حرکت ناخواسته ماشین آلات، تجهیزات یا فرآیندها متوقف می شود.

با توجه به تمامی موارد ذکر شده در مورد لاک اوت در صنعت برق، می توانید برای خرید قطع کننده ی جریان انرژی یا همان تجهیزات loto با کارشناسان نوین صنعت آکس در تماس باشید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *