تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات

لباس نسوز شومر (ضد حرارت)

ایمنی کارگری

لباس نسوز چیست؟

برای بسیاری از متخصصین، لباس کار با مواد مذاب یا همان لباس نسوز (FR) ابزاری ضروری برای کار است. این تجهیزات با کیفیت بالا و مهندسی شده خاص، کاربر را در برابر سوختگی ناشی از آتش سوزی، محافظت می کند. این لباس به متخصصان در تعدادی از صنایع اجازه می دهد تا در کارهای بالقوه خطرناک مشارکت کنند. با توجه به ضروری بودن استفاده از این تجهیزات، در متن حاضر آنها را بیشتر بررسی می کنیم.

تعریف کلی

لباس نسوز، به هر لباسی گفته می شود که به طور خاص برای محافظت از کاربر در برابر شعله و آسیب حرارتی طراحی شده باشد. لباس FR در برابر اشتعال مقاومت کرده و پس از برداشتن منبع اشتعال، خود خاموش می شود. این امر به جلوگیری از سوختگی ناشی از قرار گرفتن اولیه در معرض شعله و انتقال حرارت باقیمانده کمک می کند.

لباس های نسوز در تعداد زیادی از مشاغل از جمله خدمات آتش نشانی، آزمایشگاه های تحقیقاتی، صنایع ذوب و فولاد ، ریخته گری و تأسیسات برق و نفت و گاز استفاده می شود. کارگران در همه این مناطق اغلب با پتانسیل انفجار، آتش‌ سوزی و سایر حوادث حرارتی مواجه هستند، بنابراین ضروری است که هنگام کار به درستی از آنها محافظت شود. افراد می توانند با استفاده از لباس ریختگری، لباس دیرسوز، لباس نسوز فولاد و انواع لباس های ضد حرارت، در این نوع صنایع، مشغول به کار شوند.

متریال ساخت لباس نسوز

بیشتر لباس‌های نسوز از موادی ساخته می‌ شوند که به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که در برابر گرما مقاوم باشند. در این میان پارچه شومر از جمله محبوب ترین متریال های برای ساخت لباس کار با مواد مذاب است. این محصول دارای کیفیت عالی در برابر شعله است و معمولا برای ساخت عناصر لباس نسوز شومر استفاده می شوند. کارشناسان شرکت شومر می دانند که محصولاتی مانند پنبه به طور طبیعی در برابر شعله‌ های آتش مقاوم هستند و می‌ توان آنها را با مواد شیمیایی مخصوص ترکیب کرد تا مقاومت حرارتی و ویژگی ‌های محافظتی آن‌ها را افزایش دهد.

موادی که به طور طبیعی در برابر شعله مقاوم هستند و موادی که با مواد شیمیایی تخصصی ترکیب می شوند، به طور کلی به همین شکل عمل می کنند. این مواد با حذف منبع احتراق به سوختن ادامه نمی دهند، به راحتی مشتعل نمی شوند و ذوب نخواهند شد. این نکته آخر بسیار مهم است، زیرا سوختن و ذوب شدن پارچه می تواند آسیب زیادی وارد کند و صدمات جدی و ماندگاری به فرد کاربر وارد نماید.

مواد مختلف مقاوم در برابر شعله مزایای متفاوتی دارند. آنچه از یک فرد در یک محیط محافظت می کند ممکن است برای دیگری مناسب نباشد، بنابراین متخصصان و کارفرمایان ضروری است که همیشه بررسی کنند که کدام محصول برای محل کار آنها بهترین است.

لباس نسوز چگونه رتبه بندی می شوند؟

هنگام خرید لباس نسوز، مهم است که بدانید دقیقا هر لباس تا چه میزان می تواند از فرد محافظت کند. لباس‌های FR با استفاده از درجه ‌بندی قوس یا ارزش حفاظتی حرارتی قوس (ATPV) دسته ‌بندی می‌ شوند. این درجه بندی نشان می دهد که چقدر گرما از پارچه منتقل می شود و بنابراین، لباس تا چه حد از کاربر محافظت می کند.

جلوگیری از انتقال حرارت می تواند تأثیر آتش سوزی یا فلاش قوس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به محافظت از فرد در برابر بدترین اثرات حادثه کمک کند. مقادیر مورد استفاده برای تعیین رتبه بندی قوس به صورت کالری در هر سانتی متر مربع بیان می شود. هرچه درجه قوس بالاتر باشد، لباس محافظت بیشتری ایجاد می کند. رده ‌بندی قوس 4 برای کاری که به ‌عنوان رده خطر/ ریسک 1 (HRC1) ارزیابی می‌ شود که کمترین خطر است، مناسب خواهد بود. در حالی که رتبه ‌بندی قوس 40 یا بیشتر هنگام انجام وظایف ارزیابی ‌شده به ‌عنوان رده خطر/ ریسک 4 از پوشنده محافظت می‌کند. HRC4، شدیدترین میزان خطر است.

تولیدکنندگان ملزم به نشان دادن درجه قوس لباس های خود هستند و اکثر آنها این عدد مهم را روی برچسب های خود ذکر می کنند. پوشیدن چند لایه لباس قوس دار محافظت در برابر گرما و شعله را افزایش می دهد. سه یا چند لایه اغلب برای مقابله با خطرناک ترین وظایف مورد نیاز است.

در حالی که تمام لباس ‌های دارای درجه قوسAPTV در برابر شعله مقاوم هستند، مهم است که به یاد داشته باشید که همه لباس‌ های نسوز دارای درجه قوس نیستند. برخی از لباس های FR به سادگی با الیاف مقاوم در برابر شعله ساخته می شوند و برای اطمینان از مطابقت با استانداردهای تعیین شده در آزمایشگاه آزمایش نشده اند. سرمایه گذاری روی محصولاتی که به طور کامل آزمایش شده اند بهترین راه برای اطمینان از محافظت کافی در برابر خطرات احتمالی است.

استایل لباس نسوز

برای مدت طولانی، لباس نسوز با استیلی نامناسب تولید می شد. خوشبختانه، در چند سال گذشته، لباس های FR بسیار شیک تر شده اند. به یاد داشته باشید که بیشتر لباس ‌های سبک‌تر، سطح حفاظتی پایین‌ تری دارند. با این حال، لایه ‌بندی آن‌ ها در زیر یک ژاکت یا روپوش با قوس بالا، راه بسیار خوبی برای افزایش مقاومت در برابر آتش به لباس است. این نوع لایه ‌بندی می‌ تواند به محافظت از پوشنده در صورت سوختن یا آسیب دیدگی لباس‌ های بیرونی کمک کند، از سوختگی جلوگیری کرده و شدت جراحات را کاهش دهد.

لباس نسوز همیشه باید اندکی گشادی داشته باشند. لباس‌ های تنگ می‌ توانند گرما را راحت‌ تر به پوست منتقل کنند و این می ‌تواند باعث سوختگی و آسیب‌ های شدیدتر شود. لباس ‌های گشاد لایه ‌ای از هوا بین لباس و پوست ایجاد می ‌کنند، چیزی که می ‌تواند به عایق‌کاری کاربر در برابر گرما کمک کند و ویژگی ‌های محافظتی لباس را افزایش دهد.

چگونه لباس نسوز مناسب برای شغل خود انتخاب کنیم؟
  1. دستورالعمل های شستشو و نگهداری آن را بررسی کنید

آن دسته از لباس‌ های نسوز که زمان تولید، تحت ترکیبات شیمیایی قرار می‌ گیرند، فقط تا چند بار شستشو، خواص ضد شعله خود را از دست می دهند؛ بنابراین لازم است دستورالعمل ها و قوانین آنها برای شستشو و نگهداری، بررسی شود. در مقابل لباس نسوز ساخته شده از الیاف طبیعی (مانند لباس نسوز شومر)، در زمان شستشو با رعایت موارد خواسته شده، مقاومت بهتری دارند.

  1. هزینه را مقایسه کنید

بهتر است برای خرید لباس نسوز بیشتر هزینه کنید و برای مدت طولانی تری از آن استفاده کنید تا اینکه هزینه کمتر را در نظر گرفته و مرتبا آن ها را تعویض کنید.

  1. سطح حفاظت را بررسی کنید

وقتی صحبت از درجه محافظت به میان می آید، همه برندهای لباس محافظ دارای برچسبی هستند که نشان می دهد تا چه حد از شما محافظت می کند. معمولا، مشاغل کم خطر فقط به سطح 1 یا 2 نیاز دارند. با این حال، افرادی که در کارهای برقی فعالیت دارند، عموما به لباس محافظی نیاز دارند که سطح 3 را در نظر دارد. توصیه می شود با سرپرست خود یا کارشناس ایمنی شرکت مشورت کنید تا متوجه شوید که به چه سطحی از محافظت برای شغل خود نیاز دارید.

  1. سطح راحتی را بررسی کنید

زمان خرید لباس نسوز، به راحتی باید اهمیت زیادی داده شود زیرا قرار است چیزی بپوشید که سنگین یا حجیم نباشد. اگر خیلی سنگین یا ناراحت کننده باشد، می تواند شما را به شدت اذیت کند، حرکات شما را محدود کرده و فعالیت شما را تا حدی مختل نماید. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالا آن را درآورده و چیز دیگری می پوشید که می تواند خطرناک باشد. بدیهی است که ما نمی خواهیم این اتفاق بیفتد. از این رو، یک لباس نسوز با وزن سبک تر و راحت برای خود تهیه کنید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *