HSE, مقالات

کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار

لوگو

کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار

در این مقاله سعی شده است نحوه تشکیل کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار  و مسائل قانونی مرتبط به صورت کامل شرح داشده شود.

فایل های پیوست:

نمونه صورت‌جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت ‌کار

 آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت ‌کار

 

  • هدف از تشکیل کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار چیست؟

 

مطابق با ماده‌ی 1 آیین‌نامه‌ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار به‌منظور تأمین مشارکت هر چه‌بهتر کارگران و کارفرمایان و نظارت بر اجرای دقیق مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار، حفظ نیروی انسانی و منابع مادی کشور در کارگاه‌های مشمول قانون کار و همچنین جلوگیری از حوادث و مشکلات جسمانی همچون انواع بیماری‌های ناشی از کار، حفظ و ارتقاء سلامتی کارگران و سالم‌سازی محیط‌های کارگاهی، تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار با رعایت ضوابط و قوانین درج‌شده در این آیین‌نامه در کارگاه‌های کشور الزامی می‌باشد. این آیین‌نامه در 7 ماده و 10 تبصره به استناد ماده 93 قانون کار جمهوری اسلامی ایران توسط وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد گردیده و در تاریخ 11/4/74  به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی رسیده است.

  • چه کارگاه‌هایی موظف به تشکیل کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار می‌باشند؟

با استناد از ماده‌ی2 آیین‌نامه حفاظت فنی و بهداشت‌ کار، در کلیه‌ی کارگاه‌هایی که دارای نیروی کارگری بیشتر از 25 نفر می‌باشند، کارفرما مکلف به تشکیل کمیته حفاظت فنی در کارگاه می‌باشند.

نکته: با توجه  به ماده 3 آیین‌نامه حفاظت فنی و بهداشت‌ کار، با نظر مشترک بازرس کار و کارشناس بهداشت حرفه‌ای، در کارگاه‌هایی که کمتر از 25 نفر کارگر دارند و نوع کار آن‌ها تشکیل این کمیته را ایجاب می‌کند، کارفرمایان مکلف به برگزاری آن می‌باشند.

  • کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار با چه اعضایی تشکیل می‌گردد؟

– کارفرما یا نماینده تام‌الاختیار او.

– نماینده شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران کارگاه

– مدیر فنی و در صورت نبودن او یکی از سر استادکاران کارگاه.

– مسئول حفاظت فنی

– مسئول بهداشت حرفه‌ای.

  • کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار، با چه بازه‌ی زمانی باید تشکیل گردد؟

 

این جلسه باید هر یک ماه یک‌بار تشکیل گردد و در اولین جلسه خود نسبت به انتخاب یک نفر از اعضاء، به‌عنوان دبیر کمیته اقدام نمایند.

نکته1: تعیین زمان برگزاری جلسات و همچنین تنظیم صورت‌جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار ، بر عهده‌ی دبیر کمیته می‌باشد.

نکته 2: در مواقع ضروری با درخواست  مدیر کارگاه، مسئول حفاظت فنی و یا مسئول بهداشت حرفه‌ای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار می‌تواند درزمانی زودتر از زمان موعد برگزار گردد.

  • کارفرما، صورت‌جلسات کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار را باید به چه ارگانی تحویل نماید؟

کارفرما مکلف است که یک نسخه از تصمیمات کمیته حفاظت فنی و همچنین صورت‌جلسات تنظیم‌شده را به اداره کار و مرکز بهداشت مربوطه ارسال نماید.

نکته: بازرسان کاربر اساس هماهنگی قبلی با کارفرما، در جلسات کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار حضور یافته، که هدف از آن اعلام نواقص موجود در نحوه تشکیل جلسات، مباحث مطرح‌شده در جلسه و تصمیمات اتخاذشده و ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم در خصوص برگزاری کمیته در کارگاه خواهد بود .

  • در کارگاه‌های الزامی با تعداد نفرات کمتر از 25 نفر،کمیته حفاظت فنی با چه اعضایی تشکیل می‌گردد؟

– کارفرما یا نماینده تام‌الاختیار او.

– نماینده شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران کارگاه

مسئول بهداشت حرفه‌ای

نکته1: با توجه به تبصره 1 و 2 ماده 2، آیین‌نامه حفاظت فنی و بهداشت کار، مسئول حفاظت فنی ترجیحاً باید فارغ‌التحصیل رشته حفاظت فنی و ایمنی کار و همچنین مسئول بهداشت حرفه‌ای، ترجیحاً از فارغ‌التحصیلان رشته‌ی بهداشت حرفه‌ای یا پزشک عمومی مورد تایید مرکز بهداشت  شهرستان باشد.

نکته 2: اعضاء کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار می‌بایستی با هزینه‌ی کارفرما،در برنامه‌های آموزشی و بازآموزی مربوط به حفاظت و فنی و بهداشت‌ کار که توسط ارگان‌های ذی‌ربط برگزار می‌گردد، شرکت نمایند.

نکته 3: در کارگاه‌های زیر 25 نفر، مسئول حفاظت فنی و بهداشت حرفه‌ای به‌شرط گذراندن دوره‌های آموزشی لازم از طرف کارفرما که توسط اداره کار و یا مرکز بهداشت برگزار می‌گردد و کسب گواهینامه لازم، می‌تواند یک نفر باشد.

  • آیا حضور کلیه اعضاء کمیته حفاظت فنی در زمان تشکیل جلسه الزامی می‌باشد؟

 

در کارگاه‌هایی که تعداد نیروی آن بین 25-100 نفر می‌باشند در زمان تشکیل کمیته حفاظت فنی، اگر یک یا دو نفر از اعضاء در کارگاه حضور نداشته باشند، مشروط به اینکه در این کمیته مسئول حفاظت فنی و همچنین مسئول بهداشت حرفه‌ای حضورداشته باشند، کمیته با حضور 3 نفر از اعضاء  می‌تواند برگزار گردد.

  • وظایف کمیته فنی و حفاظت کار چیست؟

 

1 – طرح مسائل و مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادات لازم به کارفرما جهت رفع نواقص و سالم‌سازی محیط کار.

2 – انعکاس کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و پیشنهادات لازم جهت رفع آن‌ها به کارفرمای کارگاه.

3 – همکاری و تشریک‌مساعی با کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بازرسان کار جهت اجرای مقررات حفاظتی و بهداشت کار.

4 – توجیه و آشنا سازی کارگران نسبت به رعایت مقررات و موازین بهداشتی و حفاظتی در محیط کار.

5 – همکاری با کارفرما در تهیه دستورالعمل‌های لازم برای انجام کار مطمئن، سالم و بدون خطر و همچنین استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در محیط کار.

6 – پیشنهاد به کارفرما جهت تشویق کارگرانی که در امر حفاظت فنی و بهداشت حفاظتی و بهداشت کار علاقه و جدیت دارند.

7 – پیگیری لازم به‌منظور تهیه و ارسال صورت‌جلسات کمیته‌ حفاظت فنی و بهداشت کار و همچنین فرم‌های مربوط به حوادث ناشی از کار و بیماری‌های ناشی از کار به ارگان‌های ذی‌ربط.

8 – پیگیری لازم در انجام معاینات قبل از استخدام و معاینات ادواری به‌منظور پیشگیری از ابتلا کارگران به بیماری‌های ناشی از کار و ارائه نتایج حاصله به مراکز بهداشت مربوطه.

9 – اعلام موارد مشکوک به بیماری‌های حرفه‌ای از طریق کارفرما به مراکز بهداشت مربوطه و همکاری در تعیین شغل مناسب برای کارگرانی که به تشخیص شورای پزشکی به بیماری‌های حرفه‌ای مبتلا شده و یا در معرض ابتلا آن‌ها قرار دارند. (موضوع تبصره 1 ماده 92 قانون کار).

10 – جمع‌آوری آمار و اطلاعات مربوطه ازنقطه‌نظر مسائل حفاظتی و بهداشتی و تنظیم و تکمیل فرم صورت نواقص موجود در کارگاه.

11 – بازدید و معاینه ابزار کار و وسایل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و نظارت بر حسن استفاده از آن‌ها.

نکته: با توجه به ماده 1 آیین‌نامه وسایل حفاظت فردی، مصوب شورای عالی حفاظت فنی ،به‌منظور انتخاب وسایل حفاظت فردی مناسب با نوع کار ،کارفرما مکلف به شناسایی شرایط محیط کار برای کنترل خطرات و همچنین به استناد ماده 2 آیین‌نامه بایستی وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع خطرات احتمالی و محیط کار را به تعداد تهیه و به‌صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد.

12 – ثبت آمار حوادث و بیماری‌های ناشی از کار کارگران و تعیین ضریب تکرار و ضریب شدت سالانه حوادث.

13 – نظارت بر ترسیم نمودار میزان حوادث و بیماری‌های حرفه‌ای و همچنین نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار.

14 – اعلام کانون‌های ایجاد خطرات حفاظتی و بهداشتی در کارگاه.

15 – نظارت بر نظم و ترتیب و آرایش مواد اولیه و محصولات و استقرار ماشین‌آلات و ابزار کار به نحو صحیح و ایمن و همچنین تطابق صحیح کار و کارگر در محیط کار.

16 – تعیین خط‌مشی روشن و منطبق با موازین حفاظتی و بهداشتی برحسب شرایط اختصاصی هر کارگاه جهت حفظ و ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی محیط کار و پیشگیری از ایجاد حوادث احتمالی و بیماری‌های شغلی.

17 – تهیه و تصویب و صدور دستورالعمل‌های اجرایی حفاظتی و بهداشتی جهت اعمال در داخل کارگاه در مورد پیشگیری از ایجاد عوارض و بیماری‌های ناشی از عوامل

فایل های پیوست:

نمونه صورت‌جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت ‌کار

 آیین نامه کمیته حفاظت فنی و بهداشت ‌کار

فیزیکی، شیمیایی، ارگونومیکی، بیولوژیکی و روانی محیط کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *