تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات

انواع فن ضد انفجار

فن ضد انفجار RAMFAN

فن ضد انفجار را با نام اگزاست فن ضد انفجار هم می شناسیم. این نوع تجهیزات می تواند در دو نوع پرتابل و دیواری به بازار عرضه شود. زمانی که برای خرید فن تخلیه دود به بازار مراجعه می کنید احتمالا با نام های فن دمنده مکنده هم روبرو خواهید شد. به یاد داشته باشید که هر دو به یک دستگاه اشاره دارند و در نهایت هدف اصلی آنها ایمنی صنایع پتروشیمی و یا هر محیط صنعتی دیگر است. برای اینکه درک بهتری از سوال فن ضد انفجار چیست داشته باشید، کمی بیشتر توضیح خواهیم داد.

فن ضد انفجار چیست و چه کاری انجام می دهد؟

فن ضد انفجار یک دستگاه تهویه با حفاظت کافی برای مهار یک انفجار داخلی در معرض جریان هوای قابل احتراق است. داشتن چنین سیستمی به معنای ارائه یک ساختار فیزیکی/مکانیکی برای جلوگیری از گسترش انفجار به بیرون و ایجاد آسیب در ناحیه اطراف آن است. کاربران یا خریداران سیستم های تهویه مناسب اتمسفر خطرناک یا همان فن ضد انفجار مناسب برای محیط کار خود را یک الزام می دانند.

تفاوت اصلی بین یک فن ضد انفجار و یک فن سنتی این است که این فن برای استفاده در مناطقی که انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) به عنوان مناطق خطرناک تعیین کرده است، ایمن است. مدار الکتریکی دستگاه برای جلوگیری از جرقه، قوس، گرما و سایر عواملی که ممکن است یک مخلوط انفجاری در هوا را مشتعل کند، طراحی شده است. همچنین ساختار مکانیکی چنین فن نمی تواند انفجاری در درون خود را به همراه داشته باشد. بنابراین، نصب یک فن با درجه ضد انفجار در عملیات یا تأسیساتی مانند پتروشیمی، ظروف ذخیره مایعات قابل احتراق، سیستم‌ های تهویه اتاق ‌های شیمیایی، سیستم ‌های اگزوز غرفه رنگ و تولید یا ذخیره ‌سازی باروت، ضروری است.

ویژگی های فن ضد انفجار چیست

درک این سوال که ویژگی فن ضد انفجار چیست را از ان جهت ضروری می دانیم که زمان خرید فن ضد انفجار RAMFAN تصمیم گیری بهتری خواهید داشت. به یاد بسپارید که یک فن زمانی دارای درجه ضد انفجار است که بتواند بدون جدا شدن اجزا و از درون خود تسویه هوا را انجام دهد. البته فراموش نکنید که خرید این تجهیزات باید با توجه به حداکثر دمای محیط انجام شود.

اجزای الکتریکی داخلی دستگاه، مانند موتور، باید به گونه‌ای محافظت شوند که جرقه‌ ها یا قوس‌ هایی که از داخل می‌ آیند نتوانند به محیط ورود کرده و الیاف، گازها یا رطوبت بالقوه انفجاری را مشتعل کنند. توجه به این نکته ضروری است که یک فن نصب شده در یک منطقه خطرناک به طور مداوم یا گاهی اوقات در مسیر مخلوط های احتمالا قابل اشتعال قرار می گیرد، بنابراین، ساختار ضد انفجار آن باید این اطمینان را حاصل کند که اجزای الکتریکی دستگاه با هیچ عنصر قابل احتراق اطراف در غلظت های بالا در تماس نیستند. تنها یک تماس کوچک هم برای احتراق کافی است.

ملاحظات طراحی فن ضد جرقه

حالا که قرار است بدانیم فن ضد انفجار چیست، مهم است که استانداردهای ساخت این تجهیزات را هم بررسی کنیم. یک اگزاست فن ضد انفجار با کیفیت بالا دارای چندین ویژگی طراحی است که در به حداقل رساندن خطر جرقه داخلی مهم هستند. استاندارد صنعتی که اکثر تولیدکنندگان هنگام طراحی و ساخت چنین دستگاهی از آن پیروی می کنند، استاندارد انجمن بین المللی حرکت و کنترل هوا (AMCA) است. در اینجا سه نام گذاری AMCA برای ساختار فن مقاوم در برابر جرقه آمده است:

نوع A

این استاندارد مستلزم این است که تمام اجزای جریان هوا در یک فن ضد انفجار غیرآهنی باشند. یک ماده رایج برای این کاربرد آلومینیوم است زیرا در برابر جرقه مقاوم خواهد بود. با این حال، هر گونه تماس بین فلز و فولاد زنگ زده ممکن است جرقه ایجاد کند. به این ترتیب، کاربران نهایی باید سطوح فولادی را که ممکن است فن روی آن ساییده شود، بپوشانند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. این نوع ساخت همچنین خطر تماس بین قسمت چرخان فن و قطعات ثابت را به حداقل می رساند.

نوع B

این مشخصات نشان می دهد که ضرورت استفاده از یک پروانه مقاوم در برابر جرقه برای ساخت فن ضد انفجار چیست. یک ماده غیر آهنی برای ایجاد حلقه مالشی در اطراف دهانه ای که شفت از طریق آن وارد محفظه دستگاه می شود، استفاده خواهد شد. ساختار باید اطمینان حاصل کند که شفت، یاتاقان ها و پروانه نمی توانند جابجا شوند. به این ترتیب، مهندسان باید مکانیزم مهاری را اجرا کنند که از حرکت محوری یا جانبی این اجزای فن جلوگیری کند.

نوع C

این استاندارد امکان حرکت دو قسمت فن آهنی را در حین کار در نظر می گیرد. در این صورت، هیچ یک از این قطعات نباید با یکدیگر تماس داشته باشند. با این اوصاف، تمام اجزای فن باید به زمین متصل شوند تا از شر الکتریسیته ساکن (که می تواند قوس یا جرقه ایجاد کند) خلاص شوند. جرقه در داخل فن در صورت وجود جریان هوا حاوی مواد قابل احتراق خطرناک است. پس توجه به این استاندارد یک نیاز حیاتی است، حتی اگر دستگاه تهویه با استفاده از مواد مقاوم در برابر جرقه، مانند پلاستیک تقویت شده با الیاف ساخته شده باشد.

همچنین، مهندسان به خوبی اطمینان حاصل می کنند که تمام اجزای الکتریکی، یاتاقان ها، یا قطعات محرک در جریان هوا قرار نمی گیرند، مگر اینکه ساختار آنها در صورت خرابی تجهیزات از اشتعال بخارات یا گازهای قابل اشتعال اطراف جلوگیری کند. محصور کردن این قطعات فن ایمنی کلی را نیز افزایش می دهد.

پیشنهاد کارشناسان نوین صنعت آکس به شما

حالا که می دانید فن ضد انفجار چیست و چه کارایی خواهد داشت، پیشنهاد می کنیم برای خرید فن ضد انفجار RAMFAN دست به کار شوید. این محصول ساخت آمریکا علاوه بر الزامات ذکر شده، تاییدات EN 60079-0, EN 60079-1 و PTB 00 ATEX 1063 را نیز به همراه دارد. همچنین طبقه بندی حفاظت آن NBR Protection Classification: IP68 است. این فن ساخته شده با متریال متریک پلی آمید Ex دارای مدل های زیر است.

  • UB20xx
  • EFi75xx
  • EFi120xx
  • EFi150xx

همچنین طبقه بندی دمایی T6 را ارائه می کند تا نشان دهد در دمای محیطی بین -20 درجه سانتیگراد تا +40 درجه سانتیگراد به خوبی کار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید و ثبت سفارش فن ضد انفجار RAMFAN با کارشناسان بخش فروش نوین صنعت آکس در ارتباط باشید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *