تجهیزات ایمنی و آتش نشانی, مقالات, مقالات عمومی

کاربرد انواع ماسک های صنعتی و عمومی

ماسک های صنعتی

بحران COVID نیاز به ماسک های محافظ برای مقابله با ویروس را برجسته کرده است. اما مدت ها قبل از اینکه ماسک های جراحی و ماسک های تنفسی N95 به زندگی روزمره ما تبدیل شوند ، ماسک های صورت در صنعت مورد استفاده قرار می گرفتند. ماسک های تنفسی تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) مخفف  personal protective equipment هستند که حداکثر فیلتراسیون ذرات و آئروسل قطرات را ارائه می دهند. آنها در حال حاضر به طور گسترده توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی که با COVID-19 مبارزه می کنند ، استفاده می شوند. آنها همچنین به طور گسترده ای در محیط های صنعتی خطرناک استفاده می شوند.

با همه گیر شدن ویروس کرونا و الزام استفاده از روکش های فیلتر در بسیاری از کشورها ، استفاده از دو خانواده ی ماسک ها رواج بیشتری یافته است: ماسک های جراحی و ماسک های FFP / ماسک های N95.

 

ماسک 2

 

ماسک جراحی یک وسیله پزشکی یکبار مصرف است که فقط در زمینه پزشکی استفاده می شود ، دستگاه های تنفسی مورد استفاده در صنعت تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) هستند و محافظ تنفسی را ارائه می دهند.

انواع مختلف دستگاه های تنفس چیست؟ چگونه از دستگاه تنفسی محفاظت می کنند؟ کدام دستگاه تنفس برای کدام کاربری مناسب است؟ پوشش ماسک های صورت چگونه باشد که کارایی لازم را داشته باشد؟ مقاله ما به شما توصیه هایی می کند که به شما کمک می کند مناسب ترین تجهیزات را برای نیازهای صنعتی خود انتخاب کنید. ما فقط بر PPE تمرکز خواهیم کرد.

در صنعت ، ماسک های فیلتر دار صورت برای هر کسی که در محیط گرد و خاکی و در معرض خطرات ( فوم، بخارات ، گازها یا سایر مواد سمی) کار می کند ، اجباری است. آنها از کاربر در برابر تمام ذرات و برآمدگی هایی که ممکن است استنشاق شود محافظت می کنند و از عواقب مضر برای سلامتی وی جلوگیری می کنند.

انواع مختلفی از تجهیزات صنعتی وجود دارد ، ماسک های عایق و ماسک های فیلتر. انتخاب یکی به جای دیگری مستلزم در نظر گرفتن نوع آلاینده ای است که فرد در معرض آن قرار دارد و میزان اکسیژن در محیط کار.

هر دو ماسک فیلتر و عایق در برابر گرد و غبار ، گاز ، بخارات ، بخارات و آئروسل ها محافظت می کنند. در حالی که فیلترها مجهز به فیلترهایی هستند که آلودگی ها را در خود نگه می دارند و هوای تنفس شده توسط کاربر را تصفیه می کنند ، ماسک های عایق با هوایی که از منبع آلوده نشأت می گیرد ، تامین می شوند. بنابراین ، آنها از ماسک های دیگر محافظت بیشتری ارائه می کنند زیرا کاربر به طور دائم از منطقه آلوده جدا شده است.

 

ماسک های عایق:

ماسک های عایق برای کار طولانی مدت در محیط های محدود (به عنوان مثال در فاضلاب) ، با سطح اکسیژن پایین (زیر 17) ، یا زمانی که غلظت آلاینده بسیار زیاد است و نمی توان آلودگی را فیلتر کرد ، ضروری است. این ماسک های کامل صورت از چشم ها ، بینی و دهان محافظت می کند و می تواند مستقل یا غیر مستقل باشد.

 

Face Mask 3

 

با یک دستگاه مستقل ، کاربر یک سیلندر اکسیژن را که از طریق یک شلنگ به ماسک متصل است حمل می کند. بنابراین کاربر می تواند آزادانه در محل کار حرکت کند. دستگاه شامل فیلتر نمی شود بنابراین کاربر میتواند تا پایان حجم اکسیژن سیلندر خود آزادی حرکت داشته باشد..

با استفاده از یک دستگاه غیر مستقل non-autonomous device، کاربر از طریق یک شلنگ متصل به کمپرسور واقع در خارج از محل کار آلوده ، هوای پاک دارد. بنابراین او به طور دائم به این شلنگ متصل است و بنابراین باید بیشتر مراقب حرکات خود باشد.

ماسکهای فیلتر کننده فقط در محیطهای غنی از اکسیژن (با سطح اکسیژن بالای 17٪) برای کارهای کوتاه مدت قابل استفاده هستندکه معروف ترین آنها ماسک های تنفسی FFP1، FFP2/N95  و FFP3 هستند.

این صفحات فیلتر یکبار مصرف در برابر آلودگی هایی مانند گرد و غبار ، ذرات یا ویروس ها با حداکثر زمان استفاده 8 ساعت از کاربر محافظت می کند.

استفاده از ماسک تنفسی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد (گرمای داخل ماسک ، مقاومت در برابر تنفس). برخی از ماسک ها مجهز به دریچه بازدم هستند که راحتی کاربر را بهبود می بخشد. این دریچه به هوا اجازه می دهد تا هنگام خروج هوا عبور کرده و هنگام تنفس بسته شود. ذرات به ماسک نفوذ نمی کنند ، اما هوای بازدم فیلتر نمی شود و بنابراین می تواند محیط بیرون را آلوده کند.

 

ماسک های تمام صورت و نیم صورت:

 

industrial face mask 5

 

بسته به نوع آلاینده ها و غلظت آنها در محیط کار ، کاربر می تواند یک یا نیم ماسک کامل انتخاب کند.

ماسک های صنعتی نیم صورت با تجهیزات فیلترینگ از دستگاه تنفسی (بینی ، دهان و چانه) بدون آسیب به میدان بینایی محافظت می کنند. آنها در برابر گرد و غبار و ذرات  حفاظت موثری دارند و در محیط هایی که برای چشم خطرناک نیستند کافی هستند.

ماسک های نیم صورت نرم سیلیکونی قابل استفاده مجدد هستند ، راحتی را برای کاربر به ارمغان می آورند و می توانند برای مدت طولانی استفاده شوند.

ماسک های نیم صورت سبکتر و یکبار مصرف نه حاوی لاتکس هستند و نه سیلیکون ، اما به کاربر اجازه می دهند ، به دلیل قرارگیری در موقعیت پایین تیغه  بینی ، در صورت نیازاز عینک ایمنی استفاده کند.

ماسک های تمام صورت:

 

industrial face mask 4

 

بینی ، دهان و چانه و علاوه بر این ناحیه چشم را نیز می پوشاند. هنگامی که خطری برای چشم ها وجود دارد ، توصیه می شود زیرا به خوبی روی صورت را می پوشانند و حداکثر محافظت را برای اپراتور تضمین می کند.

آنها در برابر گازهای سمی ، بخارات و بخارهای محیط های غنی از اکسیژن (ماسک های فیلتر کننده تمام صورت) و فقدان اکسیژن (ماسک های عایق تمام صورت) موثر هستند.

ماسک های صنعتی تمام صورت تک فیلتر از الاستومر یا سیلیکون ساخته شده اند. برخی از مدلها برای داشتن میدان دید بهتر مجهز به صفحه نمایش پانوراما هستند. ماسک های تمام صورت دو فیلتر مجهز به سیستم فیلتر هوا دوگانه با دریچه ای هستند که اجازه خروج بهتر هوا را می دهد. این کار راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم می کند و همچنین از مه گرفتگی جلوگیری می کند.

ماسک های کامل صورت به طور گسترده ای در صنایع شیمیایی ، دارویی ، خودروسازی و گاز استفاده می شود.

چناچه ماسک های تمام صورت و یا ماسک های نیم صورت را انتخاب کنید ، باید فیلترهای مناسب را انتخاب کنید.

 

به طور کلی 3 نوع فیلتر وجود دارد: فیلترهای گاز ، فیلترهای ذرات و فیلترهای ترکیبی.

  • فیلترهای گاز در برابر بخارات سمی ، گازها و مواد شیمیایی محافظت می کنند.
  • فیلترهای ذرات در برابر گرد و غبار ، دود ، بخار ، میکروارگانیسم ها و ویروس ها محافظت می کنند.
  • فیلترهای ترکیبی ویژگی های فیلترهای گاز و ذرات را ترکیب می کنند و به عنوان مثال برای محافظت در برابر آئروسل ها و بخارات مورد نیاز است.

دستگاه تنفس در جهت پخش هوا (از خارج به داخل) آزمایش می شود. در آزمایش ها کارایی فیلتر و نشتی روی  صورت در نظر گرفته می شود.

استانداردهای اروپا:

در اروپا ، آنها باید از استاندارد اروپایی EN 149: 2001 برخوردار باشند که دارای سه کلاس دستگاه تنفس ذرات یکبار مصرف (FFP1 ، FFP2 و FFP3) است.

 

 

ماسک های FFP1 :

ماسک های FFP1 کمترین فیلترینگ را در میان این گروه از ماسک ها دارد با حداقل 80 درصد فیلتر آئروسل ها و حداکثر نشتی 22 درصد به سمت داخل، این ماسک عمدتا به عنوان ماسک گرد و غبار (جهت بازسازی خانه و انواع کارهای مختلف) استفاده می شود.

ماسک های FFP2 :

ماسک های FFP2 حداقل 94٪ درصد فیلتراسیون و حداکثر 8٪ نشتی به داخل دارند. آنها عمدتا در ساختمان سازی ، کشاورزی و متخصصان مراقبت های بهداشتی در برابر ویروس های آنفلوانزا استفاده می شوند.

ماسک های FFP3 :

ماسک های FFP3 بالاترین فیلترینگ ماسک FFP ها هستند. با حداقل 99٪ درصد فیلتراسیون و حداکثر 2٪ نشت به داخل ، این ماسک ها در برابر ذرات بسیار ریز مانند آزبست محافظت ایجاد می کنند.

انواع کلاس های ماسک های فیلتردارطبق استاندارد EN149:

سطح حفاظت ماسک ضریب مجاز غبار در محل میزان فیلترینگ اندازه ذرات (میکرون) نوع ذرات کاربرد
FFP1 4 فیلترحداقل 80 درصد از ذرات موجود در هوای اطراف کاربر بزرگتر از 5 گرد و غبار ریز غیر سمی، سیلیس، گرافیت، گوگرد، زغال سنگ، فلزات آهنی، پشم شیشه، چوب صنعت نساجی، متالورژی، معدن
FFP2 10 فیلتر تا  94 تا 96 درصد از ذرات موجود در هوای اطراف کاربر 2 تا 5 گرد و غبارهای سمی، دودهای فلزی و مایع / بخارات مبتنی بر آب و روغن، رزین، فلز، مه روغن، ویروس ها صنعت نساجی، جوشکاری، برش فلز، کار آزمایشگاهی، کشاورزی (آنفولانزای پرندگان)
FFP3 20 فیلتر 97 تا 99 درصد از ذرات موجود در هوای اطراف کاربر کوچکتر از 2 گرد و غبارهای سمی و سرطان زا، گرد و غبار شیمیایی، میکروارگانیسم ها، ذرات فلز، آزبست، آرسنیک، الیاف سرامیکی، بتن، ویروس ها، کروم، نیکل کار کوتاه مدت در تماس با آزبست یا لژیونلا، موثر در برابر آلودگی، چدن جوشکاری، برش فلزی صنعت داروسازی

استاندارد های ایالات متحده آمریکا:

در ایالات متحده ، دستگاه های تنفس باید دارای استانداردهای NIOSH (موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی) باشند. در این استاندارد ، بسته به میزان مقاومت روغن ، انواع مختلفی از دستگاه های تنفس وجود دارد:

کلاس N: بدون مقاومت در برابر روغن بین N95 ، N99 و N100 تمایز قائل می شوند. عدد بعد از حرف درصد فیلتراسیون ذرات معلق را نشان می دهد.

کلاس R: ماسک مقاوم در برابر روغن تا هشت ساعت. در اینجا دوباره بین R95 ، R99 و R100 تمایز قائل می شویم.

کلاس P: یک ماسک کاملاً مقاوم در برابر روغن. همچنین P95 ، P99 و P100 وجود دارد.

 

چگونه از ماسک صورت استفاده کنیم؟ اهمیت تست تناسب ماسک روی صورت

فیلترها برای اطمینان از این که دستگاه تنفس محافظ مناسب باشد و کارایی فیلتراسیون بهینه را ارائه می دهد ، ضروری هستند. اما این همه ماجرا نیست. ماسک صورت نیز باید به درستی استفاده شود تا محافظت کامل و حداقل نشت را تضمین کند. هنگامی که درست استفاده نشود ، حتی بهترین دستگاه تنفس نیز بی معنی می شود.

 

تسترهای سنجش تناسب ماسک وجود دارند تا مطمئن شوند که ماسک های تنفسی به خوبی روی یک فرد قرار می گیرند. شرکت آمریکایی TSI سازهای با کیفیتی تولید می کند که از جمله آنها می توان به Porta Count Respirator Fit Tester 8040 اشاره کرد.

“دستگاه  های تنفس و فیلترهای صورت بر اساس نوع ، مارک ، مدل و اندازه متفاوت است. و هر مدلی ممکن است برای یک فرد مناسب نیست. بنابراین حتی بهترین ماسک تنفسی بسته به میزان محکم بودن آن روی صورت و چسبندگی آن ممکن است محافظت کافی را ارائه ندهد. به عنوان مثال ، ممکن است در اطراف لبه های ماسک یا اطراف بینی نشتی ایجاد شود. بنابراین اگر ماسک نشت کند ، راندمان بالای تصفیه می تواند بی معنی باشد. “

دستگاه تست کننده تناسب ماسک ، تمام دستورالعمل های روی صفحه را به فرد آزمایش شده نشان می دهد.

این کار فرد را در تمام مراحل قرار دادن دستگاه تنفس ، انجام تمرین و آزمایش راهنمایی می کند. این دستگاه حتی به شما این امکان را می دهد که آزمایش را خودتان انجام دهید ، اگرچه توصیه می کنیم که هرگونه آزمایش تناسب توسط یک فرد متخصص انجام شود. ما یک پروتکل مناسب سریع داریم که آزمایش را در 2.5 دقیقه انجام می دهد. ” بسیاری از کشورها از استانداردهایی پیروی می کنند که بر اساس آن همه افرادی که برای کار از دستگاه تنفس استفاده می کنند باید تحت آزمایش مناسب قرار گیرند. در ایالات متحده و انگلستان ، هر اپراتوری که برای کار نیاز به ماسک تنفسی دارد باید تحت آزمایش تناسب ماسک قرار گیرد. در فرانسه و هلند ، فقط افرادی که در صنایع حذف و پاکسازی آزبست کار می کنند باید آزمایش مناسب شوند.

 

ماسک صنعتی 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *