HSE, مقالات, مقالات عمومی

بررسی حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار

حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار

مسئله حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار آنقدر مهم است که ما در قانون کار هم آن را مشاهده می کنیم. در نتیجه اگر نمی دانید حد مجاز صدا چند دسیبل است با ما در این مبحث همراه شوید. زیرا اندازه گیری صدا در محیط کار بسیار مهم است و باید با قوانین آن آشنا شد.

آلودگی صوتی

مقررات شما را ملزم به انجام چه کاری می کند؟

قانون کار مرتبط با حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار کارفرمایان را ملزم می کند تا از خطرات سلامتی و ایمنی ناشی از قرار گرفتن در معرض سر و صدا در محل کار جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهند. کارمندان نیز طبق مقررات وظایفی دارند. مقررات از شما به عنوان یک کارفرما می خواهد:

  1. خطرات ناشی از سر و صدا در محل کار را برای کارکنان خود ارزیابی کنید.
  2. برای کاهش قرار گرفتن در معرض نویز که این خطرات را ایجاد می کند، اقدام کنید.
  3. اگر نمی ‌توانید با استفاده از روش‌ های دیگر میزان قرار گرفتن در معرض نویز را به اندازه کافی کاهش دهید، محافظ شنوایی کارمندان خود را فراهم کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که از محدودیت های قانونی در مواجهه با نویز تجاوز نمی شود.
  5. به کارکنان خود اطلاعات، آموزش لازم را ارائه دهید.
  6. در مواردی که خطری برای سلامتی وجود دارد، نظارت بهداشتی را انجام دهید.

مقررات برای موارد زیر اعمال نمی شود:

  • افرادی که در معرض سر و صداهای ناشی از فعالیت های غیر کاری خود قرار دارند یا انتخاب آگاهانه ای برای رفتن به مکان های پر سر و صدا دارند.
  • صدای سطح پایین که آزاردهنده است اما خطر آسیب شنوایی ایجاد نمی کند.

سطوح نویز برای رعایت حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار

مقررات مربوط به حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار شما را ملزم می کند که در مقادیر عملی خاصی اقدام خاصی انجام دهید. اینها مربوط به سطوح قرار گرفتن در معرض سر و صدا کارکنان شما به طور متوسط در یک روز یا هفته کاری و حداکثر نویز (پیک فشار صوتی) است که کارکنان در یک روز کاری در معرض آن هستند. مقادیر عبارتند از:

مقادیر کمتر:

روزانه یا هفتگی 80 دسی بل (A)

حداکثر فشار صوتی 135 دسی بل (C)

مقادیر بالا:

روزانه یا هفتگی 85 دسی بل (A)

حداکثر فشار صوتی 137 دسی بل (C)

همچنین سطوحی مختلفی از نویز وجود دارد که نباید در هر محیط کاری از آنها تجاوز کرد. به این مقادیر حد مواجهه می گویند:

روزانه یا هفتگی 87 دسی بل (A)

حداکثر فشار صوتی 140 دسی بل (C)

میانگین سطوح نویز و حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار

حداکثر دوز مجاز روزانه 100% برای هر فرد با توجه به مدت زمان کار تعیین شده است.

جدول نویز
صدای مزاحم در محیط کار

فرمول محاسبه دوز صدا

با توجه به جدول بالا که از جمله الزامات NIOSH برای تبیین حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار است، حداکثر دوز مجاز روزانه نویز را که بر حسب درصد بیان می شود، در نظر بگیرید. برای مثال، فردی که در یک شیفت کاری 8 ساعته به طور مداوم در معرض 85 دسی بل (A) قرار می گیرد، به 100 درصد دوز نویز روزانه خود می رسد. این محدودیت دوز از یک معاوضه با شدت زمان 3 دسی بل استفاده می کند که معمولا به عنوان قانون نرخ مبادله یا انرژی برابر در نظر گرفته می شود.

برای هر 3 دسی بل افزایش در سطح نویز، زمان مجاز به نصف کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر سطح نویز به 88 دسی بل (A) افزایش یابد، کارگران باید فقط به مدت چهار ساعت در معرض قرار بگیرند. در روش دیگر، به ازای هر 3 دسی بل کاهش در سطح نویز، زمان مجاز دو برابر می شود.

اهمیت استفاده از وسایل حفاظتی از گوش

کاهش شنوایی به دلیل از سر و صدای زیاد زمانی رخ می دهد که موهای ریز داخل کانال گوش ما به طور دائمی آسیب ببینند. این موها مسئول برداشت امواج صوتی هستند. هنگامی که آنها آسیب ببینند، نمی توانند بازسازی شوند و آسیب دائمی است. به این ترتیب، محافظت از شنوایی و گوش در محیط های پر سر و صدا بسیار مهم است.

زمانی که فرد در معرض صدایی قرار می گیرد که بیش از 85 دسی بل است، حفاظت شنوایی امری ضروری است. صداهایی که بیش از این آستانه مورد نظر هستند عبارتند از:

  • خیابان شلوغ: 75-85 دسی بل
  • چمن زنی: 85 دسی بل
  • کار با لیفتراک: 90 دسی بل
  • بوق ماشین: 110 دسی بل
  • اره برقی: 115-120 دسی بل
  • صدای بلند آژیر آمبولانس: 120 دسی بل

با توجه به این مقادیر رعایت حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار با استفاده از وسایل حفاظتی از گوش یک امر ضروری است.

انواع محافظ شنوایی برای رعایت حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار

سه نوع اصلی تجهیزات محافظ شنوایی در بازار وجود دارد که کارگران می توانند برای کاهش تأثیر محیط پر سر و صدا و ابتلا به کم شنوایی از آنها استفاده کنند. اینها شامل گوش گیر، گوش بند و گوش گیر نیمه می شود.

گوش گیرها پلاگ های فوم از پیش ساخته شده یا قالب گیری هستند که می توانند داخل کانال گوش قرار گیرند. آنها به صورت یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد در دسترس هستند و در اکثر داروخانه ها یافت می شوند. علاوه بر این، گوش‌گیرهای قالب ‌گیری سفارشی در دسترس هستند و می‌ توانند با مراجعه به متخصص شنوایی ‌شناس یا سایر متخصصان مراقبت ‌های بهداشتی شنوایی، ساخته شوند.

گوش‌ گیرهای نیمه مانند گوش‌ گیرهای معمولی به طور کامل وارد مجرای گوش نمی ‌شوند اما همچنان برای رعایت حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار مفید هستند. این ها دقیقا روی کانال های گوش توسط یک هد بند سفت و سخت که گوش گیرها را به هم متصل می کند، در جای خود باقی می مانند. آنها سفارشی ساخته نمی شوند  و طراحی ثابتی دارند.

گوش ‌بندها از مواد ضعیف ‌کننده صدا و بالشتک ‌های نرمی ساخته شده ‌اند که در اطراف آنها فنجان ‌های بیرونی سخت قرار می‌ گیرند. این اجزا با پیشانی بند کنار هم قرار می گیرند. آنها در خفه کردن صدا کاملا کاربردی هستند و از افراد در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض صداهای بلند محافظت می کنند.

هنگام تلاش برای تعیین اینکه کدام محافظ گوش برای نیازهای خاص شما مناسب است، از مشاوره رایگان متخصصان نوین صنعت آکس استفاده کنید. ما خرید گوشی ایرماف 3M مدل H9 را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا در رعایت اصول قانون کار مربوط به حد مجاز مواجهه با صدا در محیط کار نقش مهمی دارد.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

با مجموعه آکس، ضمن صیانت از نیروی انسانی و سرمایه اصلی سازمانی،

با پیشگیری ازحوادث وکاهش هزینه های سربار، اعتبار خود را بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *