مقالات, مقالات عمومی

چوب استیک یا Hot Stick چیست؟

چوب استیک یا Hot Stick

چوب استیک یا Hot Stick، پرچ یا دسته بلند عایق، قطعه ای از تجهیزات برقی است که برای استفاده لوازم پر انرژی از فاصله ایمن استفاده می شود. از آنجایی که هات استیک برای کار با ماشین‌ها و رساناهای ولتاژ بالا استفاده می‌شود، حتما باید از مواد عایق ساخته شده باشد و و طول آن مطابق با نیاز افراد در نظر گرفته شود. در متن حاضر قصد داریم چوب استیک USA ACرا بررسی کرده و نکات مهم در مورد استفاده از آن را مرور کنیم.

ویژگی های چوب استیک یا Hot Stick  USA AC

AC Hot Stick USA ایمنی در برابر جریان متناوب  با ولتاژ بالا را از فاصله ایمن ارائه می دهد. این محصول هشدار شنیداری و بصری اولیه را در مورد وجود ولتاژهای متناوب، بدون نیاز به تماس با سطحی که حامل پتانسیل خطرناک AC است، ارائه می کند. این نوع پرچ، بوق می‌زند و با نزدیک‌تر شدن به منبع برق، یک LED در خود دارد که با سرعت زیادی چشمک می‌زند تا کاربر متوجه خطرات باشد.

امروزه این ابزار کاربردهای زیادی در زمینه ایمنی پیدا کرده است. به ویژه نزد آتش نشانان، پلیس و آمبولانس هایی که به تصادفات جاده ای اعزام می شوند. همچنین در عملیات جستجو و نجات محیط های شهری و روستایی، هنگام پیدا کردن کسانی که در جایی سقوط کرده و یا پس از باد و طوفان گم شده اند، مورد استفاده است. اما همچنان کاربرد صنعتی آن بیشتر مورد نظر است. زیرا کارگران فعالیت های صنعتی ممکن است ناآگاهانه در معرض خطرات شوک الکتریکی یا برق گرفتگی قرار گیرند. در نتیجه در اختیار داشتن چنین ابزاری برای آنها حیاتی است.

فراموش نکنید که اگرچه سپرهای فلزی یا هادی های متصل به زمین به طور کامل منبع برق را احاطه کرده و از انتشار سیگنال جلوگیری می کنند؛ اما دستگاه قادر به دیدن جریان الکتریکی یا همان AC نخواهد بود. این میان چوب عایق  USA AC بهتر می تواند محافظت لازم را ارائه کند.

ویژگی های چوب استیک یا Hot Stick  USA AC

استفاده ساده، خودآزمایی داخلی، ساختار محکم و بهبودهای کوچکی که در طول زمان بر اساس نظرات مشتریان انجام شده است، AC Hot Stick را به ابزاری ایمنی تبدیل کرده که توسط بسیاری از کاربران مورد تایید قرار گرفته است. همچنین مورد زیر را می توان به عنوان ویژگی های اصلی چوب استیک قلمداد کرد.

  • هشدار زودهنگام ولتاژ بالا AC
  • ایمن و ساده برای استفاده
  • فوق العاده حساس (مدارهای ثبت شده برد فوق العاده ای را ارائه می دهند)
  • مقرون به صرفه
  • محکم و قابل اعتماد
  • قابل حمل با باتری

اجزاء مختلف چوب استیک یا Hot Stick  USA AC

این محصول از مجموعه اجزاء مختلفی تشکیل شده است که هر کدام یک وظیفه را بر دوش دارند. کارکرد هر بخش به این شرح است که:

.تقویت کننده AC

پرچ یا دسته بلند عایق در مدل AC Hot Stick از یک تقویت کننده جریان متناوب با حساسیت بالا برای محدوده فرکانس زیر 100 هرتز تشکیل شده است. تقویت کننده لگاریتمی ویژه این محصول، قادر به دریافت سیگنال های AC در یک دامنه بسیار گسترده است. چنین سیگنال هایی که از یک سطح بدون محافظ و حامل ولتاژ منتشر می شوند، می توانند به عنوان یک هشدار قابل شنیدن و قابل مشاهده باشند.

با نزدیک شدن AC Hot Stick به منبع برق، سیگنال های هشدار (بوق و چشمک های LED) مشاهده می شوند. این امکانات، یافتن سریع منبع را ممکن کرده و در صورت وجود سیم های پرتنش، حساسیت به وجود آمده را می توان با انتخاب حالت Low sensitivity یا Front Focused کاهش داد.

.حسگر

همچنین بخش حسگر چوب عایق  USA AC، در ناحیه راه راه قرمز رنگ قرار دارد. هنگامی که در حالت حساسیت بالا یا پایین استفاده شود، دستگاه به سیگنال ها از همه طرف پاسخ می دهد (Omni-directional). هنگامی که حالت فوکوس جلو انتخاب شود، واحد فقط به سیگنال های دریافتی از جلوی پچ پاسخ خواهد داد. این گزینه حساسیت را کاهش می دهد و پیکاپ را در یک ناحیه کوچک جلویی متمرکز می کند. همچنین امکان تعیین دقیق منبع و تمایز بین سیم های مجاور را نیز فراهم می کند.

توجه داشته باشید که این حسگر، به ولتاژ DC از باتری های خودرو یا از ریل سوم در وسایل نقلیه حمل و نقل ریلی سبک که در DC کار می کنند، پاسخ نمی دهد. این واحد دارای یک مدار خودآزمایی کامل است تا بلافاصله پس از روشن شدن، یک نوسانگر فرکانس پایین داخلی برای حدود 3 ثانیه کار کند. همچنی سیگنال های خط برق را شبیه سازی نماید. این بخش یک سیگنال تست جداگانه برای ورودی فراهم می کند تا بدانید که بوق سریع و ممتد، نشان دهنده عملکرد صحیح دستگاه است.

.مدار

یک مدار نگهبان ولتاژ پایین باتری های داخلی قرار دارد. این مدار باعث می شود دستگاه به طور مداوم بوق بزند و در صورت ضعیف بودن باتری از استفاده از آن جلوگیری کند. این مجموعه نیازی به گرم کردن ندارد و حدود 10 ثانیه پس از روشن شدن کار می کند. در استفاده معمولی با عملکرد متناوب، مجموعه ای از باتری های قلیایی AA استاندارد معمولا یک سال خدمات ارائه می دهند. فراموش نکنید که اگر باتری های چوب عایق  USA AC به طور مداوم روشن بمانند، پس از حدود 300 ساعت فعالیت مداوم، تمام می شود. به منظور اطمینان از عملکرد و جلوگیری از نشت باتری، آنها را به صورت سالانه تعویض کنید.

.باتری

پس از باز کردن پیچ بند، باتری ها در دسترس خواهند بود. تعویض باتری باید فقط در فضای امن انجام شود. مدارهای الکترونیکی بر روی یک برد مدار چاپی که در یک لوله پلاستیکی محکم و کاملا عایق قرار دارد، نصب شده است. این مجموعه ضد آب است و به گونه ای طراحی شده که برای کار در اتمسفرهای بالقوه انفجاری ایمن باشد. کلیدهای مهر و موم شده هرمتیک و قطعات با کیفیت عملکرد قابل اعتماد و عمر طولانی را (حتی در محیط های سخت) فراهم می کنند.

کاربردهای چوب استیک یا Hot Stick  USA AC

کاربردهای مختلف این نوع تجهیزات را این گونه دسته بندی کرده اند.

  • جستجو و نجات شهری:

برای تشخیص منابع ناشناخته ولتاژهای AC بدون محافظ و بالقوه خطرناک مناسب است.

  • عملیات های سنگین:

پس از زلزله، باد، طوفان، یخ یا سیل برای شناسایی سیم های برق دار در جاده ها یا بخش های سازه ای در ساختمان های فروریخته و سایت های سیل زده، استفاده خواهد شد.

  • آتش سوزی:

شناسایی ولتاژهای بالای نزدیک به افراد و خطرات ناشی از سیم های برق در هنگام افزایش خطر، پس از آتش سوزی (در حین تعمیرات اساسی و بررسی ها) مورد استفاده است.

  • بازیابی نیرو:

چوب عایق  USA AC هشدار در مورد سیم های پرانرژی پنهان شده توسط درختان افتاده یا تغذیه مجدد از ژنراتورهای موتور را ارائه می کند.

  • خروج وسایل نقلیه:

در بررسی سریع محل و وسیله نقلیه برای قرار گرفتن در معرض احتمالی با ولتاژ AC مورد توجه است.

  • صنعتی:

در طول زمان اصلاح نیروگاه یا نجات فعالان بخش های صنعتی، اثبات قطع برق، منابع جایگزین یا ماشین آلات غیر پایه را شناسایی می کند.

  • بررسی فضایی محدود:

برای بررسی قطعی برق و قفل مناسب در محل ورود ماشین آلات و تجهیزاتی که از طریق فعال سازی تصادفی خطر ایجاد می کنند، مورد استفاده است.

  • عملیات نجات:

منابع احتمالی شوک الکتریکی را در طول عملیات نجات پیدا می کند.

  • اجرای قانون:

تشخیص وجود ولتاژ متناوب، اجتناب از خطرات الکتریکی در صحنه های تصادف یا در حین جستجو و نظارت عملیات را آسان می کند.

محدوده تشخیص چوب استیک  USA AC

گفتیم که ناحیه راه راه قرمز رنگ در چوب استیک یا Hot Stick  USA AC بخش حسگر مدار الکترونیک را نشان می دهد. این قابلیت منحصر به فرد به کاربر هشدار می دهد که در معرض برخورد با ولتاژ بالای برق قرار دارند. پس متوجه خواهند شد که در چه فاصله ای بین منبع و بخش حسگر قرار بگیرند.

در نظر داشته باشید که علاوه بر تنظیم سوئیچ حالت روی AC Hot Stick، محدوده تشخیص به موارد زیر بستگی دارد:

  • بزرگی ولتاژ متناوب:

هر چه ولتاژ بالاتر باشد هشدار زودتر ارائه می شود.

  • اندازه ناحیه ای که ولتاژ را حمل می کند:

ولتاژ یک وسیله نقلیه با پتانسیل AC زودتر از تیغه های در معرض یک پریز برق متناوب که در آن مجرا و جعبه خروجی محفظه های فلزی و متصل به زمین هستند، مشاهده می شود.

  • فاصله منبع و یا هات استیک AC از سطوح محافظ:

سیم های آویزان آزاد و هات استیک AC که بالای سطح زمین نگه داشته می شود، فاصله بیشتری نسبت به زمانی که سیم و یا هات استیک AC روی خاک مرطوب یا با برگ های مرطوب پوشانده شده باشد، ایجاد می کند.

 یک نکته مهم و اضطراری درباره چوب استیک

چوب عایق  USA AC فقط برای استفاده حرفه ای در نظر گرفته شده است. این محصول کمکی در تشخیص سیم های بدون محافظ، برق دار و پتانسیل های AC خطرناک است؛ اما جایگزینی برای دستگاه های اندازه گیری ولتاژ نیست. مهم است که با تمام سیم ها طوری رفتار کنید که انگار حامل ولتاژ هستند. هنگامی که هادی ها کاملا محصور و محافظت می شوند (مانند یک مجرای فلزی زمین شده یا محفظه های فلزی جامد)، دستگاه ولتاژ DC یا ولتاژ AC را تشخیص نمی دهد.

مشخصات فنی چوب استیک  USA AC

مشخصات فنی پرچ یا دسته بلند عایق به این شرح هستند:

  • حساسیت، قابل تعویض خارجی با 3 نوع تنظیمات
  • محدوده تشخیص:

محدوده تشخیص یا حساسیت به عنوان فاصله بین AC Hot Stick و سیم هادی برای نشان دادن حداکثر ایمنی تعیین می شود. سیگنال «تشخیص» باید به عنوان نرخ هشدار با حداقل یک نشانه در هر 2 ثانیه تعریف شود. فاصله تشخیص معمولی نیز بر حسب متر /(فوت) در نظر گرفته می شود.

    • فاصله تشخیص معمولی بر حسب متر /(فوت):
       

      تنظیم حالت سوئیچ

       

       

      نصب

       

       

      فرکانس

       

       

      ولتاژ

       

      تنظیم متمرکزحساسیت کمحساسیت بالا
      150 میلی متر (0.5 دقیقه)0.9 متر (3 دقیقه)4.6 متر (15 دقیقه)هادی تک

      (6′ بالای زمین)

      60 هرتز

      50 هرتز

      120 VAC

      220 VAC

      25 میلی متر (0.1 دقیقه)150 میلی متر (0.5 دقیقه)0.9 متر (3 دقیقه)هادی که روی خاک مرطوب قرار می گیرد60 هرتز

      50 هرتز

       

      120 VAC

      220 VAC

       

      6 متر (20 دقیقه)

       

      21 متر (70 دقیقه)65 متر (210 دقیقه)خط توزیع هوایی (تک عایق)60 هرتز

      50 هرتز

       

      7.2 کیلو ولت

      16 کیلو ولت

       

      > 20 متر (> 70 دقیقه)>60 متر (> 200 دقیقه)> 150 متر (> 500 دقیقه)خط انتقال هوایی (چند مقره)60 هرتز46 کیلو ولت

 

نشانگر سیگنال

  • شنیداری (بوق) و بصری (LED)
  • نرخ بوق افزایش می یابد (یا کاهش می یابد)

محدوده فرکانس

ولتاژ C 20 هرتز تا 100 هرتز

خودآزمایی

خودآزمایی داخلی 3 ثانیه پس از روشن شدن

عایق بندی

محفظه پلاستیکی پی وی سی. (توجه: از تماس مستقیم با سیم های کشش بالا باید اجتناب شود)

ایمنی

برای عملیات ذاتا ایمن طراحی شده است

باتری ها

4 × باتری AA قلیایی، NEDA 15A، Duracell MN1500 یا معادل آن

عمر باتری

  • زمان استفاده مداوم 300 ساعت
  • استفاده معمولی 1 سال

بررسی باتری

هشدار ولتاژ پایین داخلی

تعویض باتری

نیاز به برداشتن بند دارد

مقاومت آب

ضد آب است

محدوده دما

  • عملیاتی:

30- تا 50+ درجه سانتی گراد (22- تا 122+ درجه فارنهایت)

  • ذخیره سازی و حمل و نقل:

40- تا 70+ درجه سانتی گراد (40- تا 158+ درجه فارنهایت)

اندازه

45 میلی متر (1 3⁄4 اینچ) قطر × 521 میلی متر (20 1⁄2 “) طول

وزن با باتری

570 گرم (1 پوند 4 اونس)

وزن حمل و نقل

910 گرم (2 پوند)


خرید از مجموعه نوین صنعت آکس این اطمینان را در شما به وجود می آورد که محصول آزمایش شده خاص را مطابق با نیازهای خود همراه با استانداردهای لازم به دست آورده اید. این محصول برای  ایمنی برق ساخته شده و میزان حفاظت مناسبی را برای هر کسی که از این محصول استفاده میکند و ایجاد محیط کار ایمن را فراهم می کند، در جلوگیری از احتمال آسیب جدی بسیار مهم است.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *