مقالات, مقالات عمومی

الزام انجام دادن آزمایشات ادواری برای کارگران

آزمایش ادواری

الزام انجام دادن آزمایشات ادواری بخشی از مباحث طب کار به شما می آید که شامل معاینات پزشکی برای استخدام و البته اطمینان از سلامت کارکنان است. در نظر داشته باشید که اهمیت انجام آزمایش ادواری در محل کار در ماده 92 قانون کار و ماده 50 قانون تامین اجتماعی نیز بررسی شده است. با این وصف شرکت ها و سازمان های مختلف موظف هستند این نوع آزمایشات را به صورت دوره ای انجام دهند.

آزمایش خون

ماده 92 قانون کار چه می گوید؟

همان طور که می دانید برخی از مواد قانون لازم الاجرا هستند. یکی از این موارد ماده 92 در قانون کار است که عنوان می کند: «کلیه واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون که شاغلین در آنها به اقتضای نوع کار در معرض بروز بیماری های ناشی از کار قرار دارند باید برای ‌همه افراد مذکور پرونده پزشکی تشکیل دهند و حداقل سالی یکبار توسط مراکز بهداشتی درمانی از آنها معاینه و آزمایش های لازم را به عمل آورند و ‌نتیجه را در پرونده مربوطه ضبط نمایند». همچنین این ماده دو تبصره دارد که اینطور تشریح شده اند.

  • ‌تبصره 1: چنانچه با تشخیص شورای پزشکی نظر داده شود که فرد معاینه شده به بیماری ناشی از کار مبتلا یا در معرض ابتلا باشد کارفرما و ‌مسئولان مربوطه مکلف هستند کار او را بر اساس نظریه شورای پزشکی مذکور بدون کاهش حق‌السعی، در قسمت مناسب دیگری تعیین نمایند.
  • تبصره 2: در صورت مشاهده چنین بیمارانی، وزارت کار و امور اجتماعی مکلف به بازدید و تایید مجدد شرایط فنی و بهداشت و ایمنی محیط کار‌خواهد بود.

بررسی ماده 50 قانون تامین اجتماعی

الزام انجام دادن آزمایشات ادواری در ماده 50 قوانین تامین اجتماعی هم مورد توجه قرار گرفته است. این ماده صراحتا عنوان می کند که: «مطالبات همه سازمان ها بابت حق بیمه، خسارات تاخیر و جریمه‌ های نقدی ناشی از اجرای قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا هستند و طبق مقررات مربوطه به اجرای مفاد اسناد رسمی به وسیله ماموران اجرای سازمان قابل وصول می‌باشد». ای قانون به تخطی کارفرمایان و مسئولان در برابر قوانین مربوط به سلامتی در محیط کار اشاره دارد و عنوان می کند که در صورت وقوع حادثه جدی این افراد با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

الزام انجام دادن آزمایشات ادواری چه اهمیتی دارد؟

غربالگری سلامت شغلی می تواند تعیین کند که آیا کاندیداهای جدید شغلی یا استخدام شده های قبلی می توانند مسئولیت های شغلی خود را با موفقیت انجام دهند یا خیر. در حالی که این غربالگری‌ های بهداشتی ممکن است ترسناک به نظر برسند اما غربالگری ‌های سلامت شغلی به حفظ ایمنی و بهره ‌وری همه کارکنان در محل کار کمک می‌ کنند. همچنین مهم است به یاد داشته باشید که حمایت های قانونی هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان در این زمینه وجود دارد.

کارفرمایان معمولا از کارمندان قدیمی یا جدید می خواهند که غربالگری سلامت شغلی را انجام داده و الزام انجام دادن آزمایشات ادواری جدی بدانند. در نتیجه این وضعیت مشخص می شود که آیا پرسنل می توانند وظایف شغلی خود را انجام دهند یا خیر. به عنوان مثال، آتش نشانان، اغلب تست های توانایی تناسب اندام را انجام می دهند، زیرا شغل آنها به استقامت بدنی، سرعت و قدرت نیاز دارد.

کارفرمایان همچنین می‌خواهند خطرات احتمالی سلامتی که ممکن است یک کارمند برای خود یا دیگران در محل کار ایجاد کند را بررسی کنند. به عنوان مثال، اگر یک کارمند انبار دارای شرایط پزشکی باشد که بلند کردن جعبه های سنگین را برای او چالش برانگیز می کند، ممکن است به طور تصادفی از طریق تکنیک های بلند کردن نامناسب به خود یا یکی از همکارانش آسیب برساند.

آزمایشگاه و آزمایش دوره ای

انواع غربالگری های بهداشتی در کنار الزام انجام دادن آزمایشات ادواری

در اینجا چندین نمونه رایج غربالگری سلامت شغلی را با هم مرور می کنیم:

1. آزمایش مواد مخدر و الکل

مدیران تنها در صورت داشتن پیشنهاد شغلی مشروط می توانند آزمایش مواد مخدر و الکل بدهند. آزمایش مواد مخدر و الکل ممکن است بزاق، عرق، مو یا ادرار کارگر را از نظر وجود مواد مخدر یا الکل آزمایش کند. به طور کلی، برای تکمیل این غربالگری باید در یک مرکز خارجی قرار ملاقات بگذارید. آنها نتایج آزمایش را مستقیما به کارفرما گزارش می دهند.

2. معاینه فیزیکی معمول

معاینه فیزیکی معمول یک ارزیابی کلی از سلامت کلی کارگر است. پزشک معمولی ممکن است معاینه فیزیکی شغل را انجام دهد یا کارفرما یک پزشک را انتخاب کند. پزشک معمولا رفلکس، بینایی و شنوایی کارگر را آزمایش می کند و از او سوالات کلی در مورد سلامتی می پرسد. گزارش های این بخش نیز در مبحث الزام انجام دادن آزمایشات ادواری جایگاه ویژه ای دارند.

3. سلامت قلب

معاینه فیزیکی کارگر ممکن است شامل آزمایش سلامت قلب در محل کار بوده یا لازم باشد کارگران آن را جداگانه تکمیل کنند. پزشک حاضر در محل کار با گوشی پزشکی خود به ضربان قلب کارگر گوش می دهد، نبض او را گرفته و فشار خون کارگر را بررسی می کند. همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح کلسترول، سدیم یا پتاسیم او انجام دهد.

4. تست های توانایی بدنی

تست های توانایی بدنی می توانند استقامت بدنی، قدرت، انعطاف پذیری یا سرعت پرسنل را ارزیابی کنند. این تست‌ها ممکن است شامل دویدن، انجام تمرینات ساده مانند فشار دادن یا بلند کردن مقدار معینی از وزنه باشد. معمولا فقط در صورتی از کارگر خواسته می شود که تست توانایی بدنی را تکمیل کنید که شغل او مستلزم داشتن آمادگی جسمانی است. برای نمونه بخشی از الزام انجام دادن آزمایشات ادواری برای پلیس یا کارمندان مشغول در انبار شامل این مورد نیز می شود.

5. آزمون های روانشناسی

غربالگری سلامت شغل بر اساس تحلیل های روانشناختی، می تواند به اشکال مختلف انجام شود. برخی از آزمون‌ها نسبتا ساده هستند، مانند آزمون‌ های شخصیت یا استعداد که کارفرمایان برای درک بهتر سبک کاری و توانایی ‌های کارگر از آن ‌ها استفاده می‌ کنند. درمانگران یا روانشناسان ممکن است تست های روانشناختی دیگری را انجام دهند. این تست‌ ها در مورد سلامت عاطفی، سابقه افسردگی یا موقعیت ‌هایی که کارگر را مضطرب می‌ کنند، خواهند بود. کارفرمایان معمولا از این نوع غربالگری ‌های سلامت روان ‌شناختی شغلی استفاده می ‌کنند تا بدانند که آیا برای مراقبت از سلامت روان محیط کار به امکانات معقولی نیاز دارند یا خیر.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

با مجموعه آکس، ضمن صیانت از نیروی انسانی و سرمایه اصلی سازمانی،

با پیشگیری ازحوادث وکاهش هزینه های سربار، اعتبار خود را بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *