مقالات, مقالات عمومی

بهترین روش برای اطفای حریق مایعات

خاموش کننده های آتش

در اکثر مواقع آتش یک حادثه تلخ به وجود می آورید و برای حفظ ایمنی محیط باید خاموش شود. آیا می دانستید که حداقل پنج نوع آتش سوزی مختلف وجود دارد؟ این دسته از آتش سوزی ها برای فرونشاندن شعله ها نیاز به مدیریت خاصی دارند. در مورد انواع آتش سوزی هایی که ظاهر می شوند و نحوه خاموش کردن دقیق آنها صحبت خواهیم کرد تا بهترین روش برای اطفای حریق مایعات را بهتر درک کنید.

اطفای حریق مایعات

توضیحات کلی برای پیدا کردن بهترین روش برای اطفای حریق مایعات

به طور کلی باید بدانید که آتش سوزی ها بر اساس منبع سوخت، به دسته های خاصی طبقه بندی می شوند با در اختیار داشتن انواع تجهیزات مناسبی که برای خاموش کردن انواع خاصی از آتش سوزی طراحی شده اند، خانه یا محل کار خود را ایمن نگه دارید. پنج روش متداول اطفای حریق عبارتند از:

  • خنک کردن با آب برای آتش ‌سوزی‌ های کلاس A
  • خفه کردن با مواد شیمیایی برای آتش ‌سوزی ‌های کلاس B
  • گرسنگی (قطع اکسیژن) برای آتش‌سوزی‌های کلاس C
  • شکستن واکنش زنجیره‌ ای آتش برای آتش‌ سوزی‌ های کلاس D
  • خاموش کننده های شیمیایی برای آتش سوزی های کلاس K

چگونه کلاس آتش را تشخیص دهیم؟

آتش را فرآیندی می نامند که وقتی یک ماده در اثر گرما دچار تغییرات شیمیایی شود، رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، آتش می تواند گسترش یابد و شدیدتر شود. برای پیدا کردن بهترین روش برای اطفای حریق مایعات باید بدانید که کلید تشخیص تفاوت بین آتش و دود، رنگ شعله است. شعله های قرمز، نارنجی و زرد نشان می دهند که ترکیبات کربنی در مواد آلی می سوزند. شعله های آبی نشان می دهد که چیزی با محتوای کربن بالا (مانند روغن یا موم) آتش گرفته است؛ اما لزوما به این معنی نیست که شعله به مواد دیگر سرایت کرده یا شدیدتر خواهد شد.

طبقه بندی حریق می تواند فرآیند تعیین سطح آتش است را آسان کند زیرا بر اساس درک دما و سوخت در یک منطقه، مشخص است. گفته می شود که حریق ها به چهار سطح اصلی طبقه بندی می شوند: A، B، C و D . در این میان A کمترین و D بالاترین سطح است. استفاده از این طبقه بندی ها به آتش نشانان اجازه می دهد تا بدانند برای کنترل آتش به چه تجهیزاتی نیاز دارند. آتش کلاس K شامل تجهیزات الکتریکی است که با تولید، انتقال یا توزیع برق مرتبط نیست.

آتش را می توان با توجه به منابع نور، رنگ، الگو و حرکت متمایز کرد. طیف گسترده ای از مواد برای خاموش کردن انواع مختلف آتش سوزی استفاده می شود. از سوخت های ساده مانند چوب و کاغذ گرفته تا مواد پیچیده تر مانند بنزین و سایر مایعات قابل اشتعال که بهترین روش برای اطفای حریق مایعات را به ما معرفی می کنند.

برخی از انواع متداول کپسول های آتش نشانی عبارتند از:

  • عامل AFFF (فوم تشکیل دهنده فیلم آبی) که در آتش های کلاس A مانند چوب، کاغذ یا پارچه استفاده می شود
  • عامل BAFF (بروموتری فلورومتان) شبیه به عوامل TFF اما با استفاده از فلوئورو اتان به جای خاموش کننده CO2 تری فلوئورواتان (دی اکسید کربن) برای آتش های مایع قابل اشتعال کلاس B استفاده می شود.

بهترین روش برای اطفای حریق مایعات| خاموش کردن آتش بنزین و نفت

احتمالا به این سوال فکر می کنید که چطور آتش سوزی با نفت را خاموش کنیم؟ برای پاسخ این سوال باید بگوییم که جهت خاموش کردن آتش ‌هایی که با بنزین یا نفت شروع شده اند نباید از آب استفاده کنید. اگر این روش را با قوطی کوچکی که بنزین در آن آتش گرفته امتحان کنید، متوجه می شوید که آتش شعله‌ ورتر می ‌شود و فضای بیشتری را درگیر می‌ کند.

برای اطفا حریق مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و نفت، باید اکسیژنی که برای آتش مورد نیاز است را قطع کنیم. به اصطلاح از روش خفه کردن شعله استفاده می کنیم. این مورد بهترین روش برای اطفای حریق مایعات  و البته سریعترین گزینه است. همچنین لازم است از خاموش کننده های حاوی کف، خاموش کننده های (کپسول آتش نشانی ) پودری یا ئیدروکربورهای هالوژنه استفاده کنیم. سایر روش‌های خفه کردن هم شامل استفاده از ماسه، شن و پتو است.

اطفای حریق

تجهیزات مناسب برای اطفا حریق مایعات

بد نیست هر کدام از تجهیزات لازم را بیشتر بررسی کنیم.

کپسول های پودری

یک کپسول آتش نشانی پودری را می توان با یک برچسب آبی که روی آن “POWDER” نوشته شده است شناسایی کرد. از خاموش کننده های پودری می توان در آتش سوزی چوب، کاغذ و پارچه استفاده کرد. آنها همچنین می توانند در آتش سوزی مایعات قابل اشتعال، آتش سوزی گازی و حتی آتش سوزی الکتریکی استفاده شوند.

خاموش کننده های پودری را نمی توان در آتش سوزی های روغن پخت و پز (مانند آتش سوزی تابه)، آتش سوزی تجهیزات الکتریکی با ولتاژ بیش از 1000 ولت، آتش سوزی در فضاهای بسته یا آتش سوزی های فلزات قابل اشتعال (مگر اینکه یک خاموش کننده پودر خشک “متخصص” باشد) استفاده کرد.

خاموش کننده های پودری برای محیط های خارج از منزل با فضای زیاد که شامل مواد شیمیایی، سوخت و یا حتی وسایل نقلیه است توصیه می شود. آنها برای اتاق های دیگ بخار تجاری بزرگ، کارگاه های بزرگ و تاسیسات ذخیره سازی حاوی مایعات قابل اشتعال هم مناسب هستند.

کپسول های فوم

بهترین روش برای اطفای حریق مایعات استفاده از این تجهیزات است. خاموش کننده های فوم با برچسب کرم رنگی که روی آن “FOAM” نوشته شده قابل شناسایی هستند. از این ها می توان برای آتش سوزی چوب، کاغذ و پارچه استفاده کرد. خاموش کننده های فوم برای استفاده در اطفا آتش مایعات قابل اشتعال هم بی خطر هستند. آنها را نمی توان در آتش سوزی های الکتریکی یا آتش سوزی فلزات قابل اشتعال استفاده کرد؛ زیرا این خاموش کننده می تواند آتش را تشدید کند. خاموش کننده های فوم برای مکان هایی که خطرات آتش سوزی متعددی از جمله دفاتر، کارخانه ها، انبارها و هتل ها دارند، ایده آل هستند.

کپسول های CO2

کپسول های آتش نشانی CO2 را می توان با برچسب مشکی که روی آن “CO2” نوشته شده است شناسایی کرد. کپسول های آتش نشانی CO2 برای استفاده در آتش سوزی مایعات قابل اشتعال و الکتریکی ایمن هستند. آنها برای استفاده در آتش چوب، کاغذ یا پارچه نیستند. آنها همچنین برای خفه کردن آتش ‌هایی که حاوی روغن و گریس هستند (مانند آتش‌ سوزی ماهیتابه) مناسب نیستند؛ زیرا خاموش ‌کننده می ‌تواند شعله‌ های آتش را به مناطق اطراف پخش کند. این تجهیزات را هم می توان به عنوان بهترین روش برای اطفای حریق مایعات در نظر گرفت.

همچنین توصیه نمی شود که کاربر خاموش کننده را با بوق نگه دارد، زیرا CO2 هنگام خروج از خاموش کننده به حالت گازی تبخیر می شود و می تواند باعث سوختگی سرد شود. بر خلاف کپسول های فوم و آب، خاموش کننده های CO2 با خنک کردن آتش کار نمی کنند، بلکه در عوض اکسیژن اطراف آتش را با دی اکسید کربن جایگزین می کنند به این معنی که آتش دیگر نمی تواند بسوزد. خاموش کننده های CO2 باید برای مکان هایی که خطر آتش سوزی الکتریکی دارند مانند دفاتر، مدارس و مغازه ها اجباری باشد.

نکته بسیار مهم برای بررسی بهترین روش برای اطفای حریق مایعات

کپسول مواد شیمیایی مرطوب یا همان Wet Chemical را می توان با یک برچسب زرد رنگ که عبارت «شیمیایی مرطوب» را نشان می دهد، شناسایی کرد. خاموش کننده های شیمیایی مرطوب را می توان در آتش سوزی چوب، کاغذ و پارچه استفاده کرد. آنها همچنین برای پخت و پز و آتش سرخ کن چربی عمیق ایمن هستند. این تجهیزات برای آتش سوزی های الکتریکی، مایعات قابل اشتعال یا گاز مناسب نیستند.

زیرا ممکن است آتش را تشدید کنند. خاموش کننده های شیمیایی مرطوب فقط باید در مکان هایی با تهویه مناسب استفاده شوند؛ چون بخارات سمی تولید می کنند که نباید در آن تنفس کرد. خاموش کننده های شیمیایی مرطوب برای هر مکانی با آشپزخانه حرفه ای و سرخ کن چربی عمیق مانند رستوران ها، بارهای همبرگر و هتل ها ضروری هستند. اما به عنوان بهترین روش برای اطفای حریق مایعات در نظر گرفته نمی شوند.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

با مجموعه آکس، ضمن صیانت از نیروی انسانی و سرمایه اصلی سازمانی،

با پیشگیری ازحوادث وکاهش هزینه های سربار، اعتبار خود را بالا ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *