تجهیزات ایمنی برق, مقالات

جدول عایق های برق (الکتریسیته) بر اساس ضخامت و ولتاژ

استانداد کفپوش عایق برق

آیا نگران ایمنی برق محل کار هستید یا برای بازرسی نظارتی دولت دچار چالش شده اید؟ وقت آن است که روی خرید کفپوش عایق برق سرمایه گذاری کنید. انتخاب موردی که متناسب با هدف، کسب و کار و بودجه شما باشد می تواند تصمیم سختی باشد؛ بنابراین، در این متن عایق های الکتریسیته بر اساس ضخامت و ولتاژ مختلف را بررسی می کنیم تا زمان تهیه این تجهیزات دچار مشکل نشوید.

 انواع کفپوش عایق برق بر اساس ولتاژ و ضخامت

در یک نگاه کلی می توان این تجهیزات را اینگونه دسته بندی کرد.

کلاس عایقمقاومت الکتریکی متناوب
0کفپوش عایق برق 1000 ولت
1کفپوش عایق برق 7500 ولت
2کفپوش عایق برق 17000 ولت
3کفپوش عایق برق 20000 ولت
4 کفپوش عایق برق 26500 ولت
5کفپوش عایق برق 36000 ولت

با توجه به این موارد، حفاظت از شوک الکتریکی در صورت نشت جریان برای ولتاژ تا 1000 کیلو ولت حداکثر تا 1 دقیقه از کفی عایق برق تضمین می شود؛ اما لطفا اقدامات ایمنی بیشتری در برابر کم کردن این برخورد مانند دستکش های عایق برق، چکمه های لاستیکی عایق الکتریسیته، سپرهای قوس الکتریکی و غیره استفاده کنید.

با توجه به این موارد با خرید کفپوش عایق برق 26500V و دیگر انواع ذکر شده، ایمنی بهتر در محل کار را تضمین خواهید کرد. با این حال، هنگام نصب کفپوش عایق برق، اطمینان حاصل کنید که اتصال کابل‌های برق و عایق‌بندی مناسب در جای خود قرار دارند.

نکته مهمی که باید زمان خرید لاستیک زیرپایی عایق برق به آن توجه کنید، ضخامت محصول است. با توجه به این نکته، دسته بندی این تجهیزات به شیوه زیر انجام می شود.

کلاس عایق  الکتریکیمیزان مقاومت الکتریکی متناوبضخامت
0مشخصات کفپوش عایق برق 1000 ولت2 میلی متر
1مشخصات کفپوش عایق برق 7500 ولت3 میلی متر
2مشخصات کفپوش عایق برق 17000 ولت3 میلی متر
3مشخصات کفپوش عایق برق 20000 ولت4 میلی متر
4مشخصات کفپوش عایق برق 26500 ولت5 میلی متر
5مشخصات کفپوش عایق برق 36000 ولت6 میلی متر

از آنجایی که کار کردن در یک محل امن، حق طبیعی هر تکنسین است، شما به عنوان یک کافرما وظیفه دارید این حق را رعایت کنید. با توجه به این امر و تلاش برای خرید کفپوش عایق تجهیزات برقی، علاوه بر اینکه امنیت محیط کار را تضمین می کنید، میزان اعتماد سازی مابین خودتان و پرسنل را نیز بالا می برید. در نتیجه بررسی نیازسنجی محل کار و تصمیم گیری میان ضخامت کفپوش عایق برق 26500V و یا ضخامت کفپوش عایق برق 17000V  گزینه های مناسبی را برای خرید پیش روی شما می گذارد.

که مهمی که باید به خاطر بپسارید، رعایت دستورالعمل نصب کفپوش عایق برق است. اگر اطلاعات لازم در این مورد را نداشته باشید فرقی ندارد که ضخامت کفپوش عایق برق 36000 ولت را در نظر بگیرید یا ضخامت کفپوش عایق برق 1000 ولت. در هر صورت شما در نوع استفاده راه را اشتباه رفته و نتیجه مناسب را به دست نمی آورید. پس نصب کفپوش عایق برق را از نمایندگی فروش کفپوش عایق تجهیزات برقی درخواست کرده و کارایی تجهیزات خود ار چند برابر کنید.

نکاتی برای استفاده از انواع کفپوش عایق الکتریکی با ضخامت و ولتاژ مختلف

نگهداری و استفاده صحیح از کفی های عایق الکتریکی با توجه به ضخامت و ولتاژ ،به منظور افزایش طول عمر و اطمینان از ادامه عملکرد و تامین سطوح عایق مورد نیاز، حیاتی است. هنگام نگهداری یا حمل و نقل این تجهیزات باید دقت زیادی لحاظ شود. به این معنا که نباید کفپوش را خم کرده و یا به هر طریقی باعث تغییر شکل آن شوید.

مطابق با استاندارد ملی کفپوش عایق برق، تجهیزات نباید در نزدیکی منابع گرمای بیش از حد یا در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی نگهداری یا استفاده شوند. دمای مناسب برای نگهداری آنها بین 10 تا 21 درجه سانتی گراد است.

همچنین هنگام استفاده و نصب کفپوش عایق، ابتدا باید یک بازرسی بصری انجام شود. اگر کفی ها کثیف هستند، باید با آب و صابون تمیز شوند و سپس با رعایت دمای عملیاتی که قبلا ذکر شد، خشک شوند. به یاد داشته باشید که دمای کارکرد ایده آل بین منفی 40 درجه سانتیگراد تا 55 درجه سانتیگراد است. پس انواع کفپوش عایق تابلو برق، نباید با هیچ محصول شیمیایی تماس داشته باشند؛ زیرا این امر می تواند به لاستیک آسیب برساند. هنگام نصب کفی ها، آنها را روی یک کف صاف تمیز و بدون عناصر تهاجمی قرار دهید.

پس از نصب، باید بررسی کفپوش عایق برق به صورت دوره باید شود و اگر کفپوش ها به مدت 12 ماه آزمایش الکتریکی نشده اند، نباید از آنها استفاده شود. به طور معمول، کفپوش های کلاس 1، 2، 3 و 4 باید هر 12 ماه یکبار مطابق با استاندارد IEC 61111 آزمایش شوند. در مقابل یک بازرسی در مورد ابعاد رول عایق برق با  کلاس 0 و ولتاژ پایین بسته به شرایط استفاده در یک سال گذشته، کافی است.

سخن پایانی

کفپوش عایق کهنه چه از لحاظ ضخامت و ولتاژ، زوال واضحی را نشان می ‌دهد و باید تحت آزمایش ضروری دی الکتریک قرار گیرند تا سطح عایق آنها بررسی شده و از میزان ایمنی شان مطمئن شوید. اما پیشنهاد ما خرید لاستیک زیرپایی عایق برق است. با توجه به ضخامت و ولتاژ این نوع تجهیزات، خرید از نمایندگی فروش کفپوش عایق برق 17000V و دیگر انواع این محصول، راه حل بهتری نسبت به تعمیر این تجهیزات است. برای تهیه محصول مورد نظر می توانید با بخش فروش شرکت نوین صنعت آکس در تماس باشید.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *