HSE, مقالات, مقالات عمومی

اموزش ایمنی تضمینی برای سلامت کارگران

آموزش ایمنی

اموزش ایمنی، یکی از مهمترین مسئولیت های کارفرمایان، واحد های HSE و واحد استخدام در هر صنعتی نسبت به کارگران خود می باشد. این اموزش، به کارگران کمک می‌کند تا از چالش‌ها و خطرات کار خود آگاهی داشته باشند و به سلامتی خود احترام بگذارند. همچنین، اموزش ایمنی به کارگران و  صاحبان کار این اجازه را می‌دهد تا به صورت موثر در ارتقا سطح ایمنی محیط کار خود، مشارکت داشته باشند.

آموزش ایمنی چیست؟

آموزش ایمنی به معنای انتقال دانش ها، مهارت ها و رفتارهای ایمنی به افراد است. این اموزش ها در سطوح مختلف، مانند کارخانه ها، محیط های ساختمانی، صنایع خودروسازی و سایر صنایع و فعالیت های پیمانکاری ضروری است و مورد اجرا قرار میگیرد.

هدف از آموزش ایمنی چیست؟

هدف از این آموزش، کاهش وقوع حوادث کاری است. کارفرمایان باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقوع حوادث، کاهش مخاطرات کاری و بهبود سلامت و ایمنی کارگران انجام دهند. به همین منظور کارفرمایان می بایست به اموزش ایمنی نفرات خود در کارگاه ها بپردازند. در همین راستا آیین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان به تصویب هیئت وزیران رسیده و لازم الرعایه می باشد.

موضوعات آموزش ایمنی:

دوره های آموزشی شامل موضوعاتی مانند شناسایی مخاطرات، ایمنی در برابر آتش، انواع محصولات شیمیایی، خطرات مربوط به ماشین آلات، بهداشت و سلامت در محیط کار، استفاده از وسایل حفاظت شخصی، و دیگر موارد مرتبط با کار می باشند. این دوره ها باید بر اساس نیازهای مختلف کارفرمایان و کارگران تدوین شده و ارائه گردند.

آموزش های مرتبط با تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران:

آموزش مرتبط با تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران شامل 3 دوره اصلی می باشد:

این اموزش ها در راستای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران الزامی بوده و از طریق مراکز معتبر که دارای تاییدیه برگزاری اموزش ایمنی از طرف مرکز تحقیقات می باشند در سراسر کشور برگزار میگردند.

اجرای این دوره های اموزش ایمنی منجر به کاهش حوادث در کارگاه ها میگردد و نقطه مثبتی برای کارفرمایان در ثبت قراداد با پیمانکاران می باشد.

 

آموزش ایمنی تخصصی:

مشخصا شرکت ها جهت ارتقا سطوح مختلف کاری خود نیازمند افزایش دانش تخصصی نیروها می باشند. بخشی ازین دانش تخصصی در خصوص ایمنی است. اموزش ایمنی تخصصی با توجه به نوع فعالیت و نیاز سازمان سنجیده میشود. در فعالیت های پیمانکاری داشتن آموزش تخصصی ایمنی و گواهینامه معتبر در زمان بازرسی در مسیر اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران الزامی است. بخشی از اموزش های ایمنی تخصصی به شرح زیر میباشد:

  • آموزش ایمنی عمومی: یکی از مهمترین دوره‌هایی است که تمامی افراد با هر سن و کاربری باید به آن مسلط باشند که شامل سرفصل هاییست است که به افراد کمک می کند برای کاهش حادثه و بروز اتفاقات ناگوار در محیط کاری و زندگی روزمره، آماده شوند. برخی از مباحثی که در این اموزش داده می‌شود عبارتند از: اشنایی با تجهیزات ایمنی موجود در محیط کاری ۲- کاربرد درست تجهیزات اطفاء حریق آشنایی با پروتکل‌های دفاعی مدنی ۳- شناخت و کار با مواد خطرناک و مسموم، حتی در برخورد با مواد خانگی ۴- اموزش فرد برای شناسایی علایم و نشانه های حذف ایمنی در محیط کاری و زندگی شخصی. ۵- آشنایی با قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مربوط به ایمنی و بهداشت در محیط کاری و زندگی روزمره.
  • آموزش ایمنی صنعتی: این اموزش مفاهیم، قواعد و روش‌های ایمنی در صنایع، کارخانجات و محیط‌های صنعتی گفته می‌شود. هدف از این اموزش ، آگاهی کارکنان از خطرات و ریسک‌های موجود در محیط‌های صنعتی و همچنین اموزش روش‌های کاهش خطرات و پیشگیری از حوادث و آسیب‌های جانی و مالی مربوط به صنعت است. همچنین در دوره‌های اموزش ایمنی صنعتی، بحث‌هایی مانند ارتفاعات، آتش‌سوزی و انفجار، ایمنی در حمل و نقل، ایمنی در محیط‌های شیمیایی و … بیان می‌شوند.
  • آموزش ایمنی ساختمان: این آموزش شامل توصیه‌ها و راهکارهایی است که با رعایت آن‌ها می‌توان از خطرات و حوادث در ساختمان جلوگیری کرد. برخی از نکات مهم در ایمنی ساختمان عبارت‌اند از: ایجاد راه های خروجی اضافی در ساختمان، قوانین ساخت و استفاده از مصالح با کیفیت، نصب تجهیزات حریق، تهیه و تدوین نقشه ایمنی و اموزش ایمنی برای پرسنل و …
  • آموزش ایمنی حریق: شناخت منابع حریق،اموزش ایمنی و اطلاعات در مورد اطفای حریق، نحوه استفاده از انواع دستگاه‌های اطفای حریق، نحوه پیشگیری از حریق، آموزش اطلاع رسانی و به دست آوردن راه‌های خروج از محل حریق، نحوه تخلیه محل حریق، آموزش نحوه تفکیک مواد قابل احتراق، ایمنی در کارگاه و محیط کار بخشی از آموزش برای مسئولان ایمنی و سایر افرادی نظیر کارفرمایان، کارگران در جهت آموزش ایمنی حریق است.
  • آموزش ایمنی در حمل و نقل: این آموزش در حمل و نقل به 4 دسته بندی زمینی، دریایی، هوایی و عمومی تقسیم میشود. اموزش ایمنی در رانندگی، راه‌های رانندگی ایمن در شرایط آب و هوایی بد و رانندگی با وسایل نقلیه سنگین، جرثقیل یا لیفتراک بخشی از اموزش های ایمنی در صنعت حمل و نقل مربوط به حوزه ی زمینی است. در بخش حمل و نقل دریایی و هوایی، اموزش ایمنی و نحوه استفاده از تجهیزات پوشش آب و پرواز، قوانین ایمنی در دریا و آسمان، ایمنی در هنگام بارگیری و تخلیه و آموزش اطلاعات سخت‌افزاری کشتی و هواپیما مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • دوره مدیریت ایمنی: دوره مدیریت ایمنی شامل اموزش اصول ایمنی کار، شناخت خطرات محیطی و صنعتی، قوانین و مقررات ایمنی، تکنیک های ایمنی و مدیریت بحران در مواقع اضطراری می باشد
  • آموزش ایمنی در معادن: این اموزش در معادن مجموعه ای از راهکارها، فرآیندها و دانش های فنی است که به منظور حفظ سلامت و ایمنی کارکنان معدن در همه جوامع معدنی به کار می رود. این اموزش شامل اموزش ایمنی معدن، اموزش برای پیشگیری از تصادفات، درمان حوادث، آموزش برای حفاظت از زندگی و ایمنی و سلامت کارکنان معدن است.
  • آموزش ایمنی کار در ارتفاع: آشنایی با تجهیزات کار در ارتفاع، روش های کار ایمن در ارتفاع، بررسی اصول اولیه مورد نیاز جهت کار در ارتفاع بخشی از موادر مورد توجه در اموزش ایمنی کار در ارتفاع است.
آموزش ایمنی

چه اموزش ایمنی جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران الزامی است؟

اموزش ایمنی کارفرمایی، آموزش ایمنی کارگری و اموزش ایمنی مخصوص مسئولین ایمنی کارگاه ها

آیا گواهینامه آموزش ایمنی منقضی میگردند؟

بله، در حال حاضر گواهینامه های ایمنی که فاقد استعلام از سامانه استعلام گواهینامه های مرکز تحقیقات و یا سامانه کاردان باشند فاقد اعتبار بوده و متقاضیان می بایست نسبت به آموزش ایمنی مجدد خود اقدام نمایند.

لازمه گذراندن آموزش تخصص ایمنی چیست؟

این دوره ها جهت افزیش سطح مهارت پرسنل در واحد های حساس و تخصصی و کاهش خطرات احتمالی بسیار مفید بوده و نقطه قوتی در پیشبرد اهداف HSE مجموعه و ایجاد دید مثبت در کارفرمایان میگردد.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09369475357

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *