دوره های آموزشی, مقالات عمومی

الزامات حضور مسئولین ایمنی در کارگاه جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی

مسئولین ایمنی

در سال 1394 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارتقای سطح ایمنی در کارگاه ها و استفاده از افراد واجد شرایط( دارای آموزش های ایمنی لازم و صلاحیت در حوزه ایمنی) و کاهش خطرات مالی و جانی وارد بر پروژه های فعال کشور، اقدام به ارائه آیین نامه بکارگیری مسئولین ایمنی در کارگا ها نمود.

مطابق این آیین نامه، کارفرمایان ملزم به استفاده از افراد واجد شرایط مطابق با شرایط مندرج در آیین نامه مسئولین ایمنی بودند. حضور مسئول ایمنی دارای تاییدیه از اداره کار یکی از الزامات اصلی اداره کار، جهت صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران برای شرکت ها بود.

طبق آیین نامه کنونی و ابطال آیین نامه الزام به کارگیری مسئولین ایمنی در کارگاه ها، در حال حاضر هیچ شرکت پیمانکاری جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران خود، ملزم به بکارگیری مسئول ایمنی دارای تاییدیه اداره کار، در کارگاه های خود نمی باشد. اما چنانچه کارفرمایان این الزام را برای پیمانکاران خود بگذارند و یا، با تشخیص بازرس اداره کار فعالیت کارگاه دارای ریسک بالا شناخته شود، پیمانکار ملزم است از نیروی دارای صلاحیت معتبر از اداره کار، به عنوان مسئول ایمنی در کارگاه خود استفاده نماید.

جهت اطلاع از شرایط حضور مسئولین ایمنی در کارگا ه ها کلیک کنید.

در حال حاضر گواهینامه مسئولین ایمنی تنها به اشخاصی که مدرک تحصیل آن ها مرتبط با ایمنیست ( ایمنی صنعتی ، بهداشت حرفه ای)، از طرف اداره کار پس از بارگزاری اطلاعات در سامانه مربوطه و تایید توسط کارشناس، داده خواهد شد.
مدت اعتبار گواهینامه مسئولین ایمنی، 2 سال می باشد.

کلیه افسران ایمنی، ناظران ایمنی و مسئولین حفاظت فنی با رشته تحصیلی غیر مرتبط که تمایل به فعالیت در حوزه ی کاری با سمت مسئول ایمنی( درون سازمانی) در کارگاه محل فعالیت خود را دارند می توانند، با هدف افزایش سطح معلومات خود در حوزه HSE، در 2 دوره تعریف شده و معتبر ایمنی عمومی و ارزیابی ریسک که انحصاراً برای مسئولین ایمنی توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار تعریف گردیده است شرکت نمایند.

این دوره ها تنها از طریق مراکز معتبر درای مجوز از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار برگزار میگردند.

جهت ثبت نام در دوره 40 ساعته عمومی و 16 ساعته ارزیابی ریسک اینجا کلیک کنید.

دوره ایمنی عمومی مخصوص مسئولین ایمنی 40 ساعته بوده و طی 5 روز پیاپی برگزار میگردد. همچنین دوره های ارزیابی ریسک به مدت 16 ساعت و در طی دو روز برگزار میشود.

لازم به ذکر است در حال حاضر گذراندن این دوره ها، جهت اخذ تاییدیه مسئولین ایمنی از اداره کار کافی نیست، و صرفاً با توجه به آیین نامه کنونی گواهینامه مسئولین ایمنی به افراد با رشته تحصیل مرتبط داده خواهد شد.

 

نحوه ثبت نام در دوره 40 ساعته ایمنی عمومی و ارزیابی ریسک ویژه مسئولین ایمنی:

متقاضیان می بایست نسبت به احراز هویت خود در سامانه جامع روابط کار اقدام نموده و سپس از طریق مراکز آموزشی دارای مجوز از مرکز تحقیقات نسبت به ثبت نام در دوره های مذکور اقدام نمایند. دوره های ایمنی عمومی و ارزیابی ریسک در حال حاضر به صورت آنلاین برگزار شده و دارای آزمون حضوری می باشند.

زمان و مکان برگزاری آزمون دورههای ایمنی مسئولین ایمنی:

زمان و مکان حضور در آزمون های مسئولین ایمنی در هنگام ثبت نام به شما اطلاع رسانی خواهد شد. عموما آزمون ها در ساختمان های متعلق به جهاد دانشگاهی و یا دانشگاه پیام نور برگزار میگردند.

چاپ گواهینامه ایمنی عمومی و ارزیابی ریسک:

گواهینامه دوره های ایمنی به صورت آنلاین صادر میگردند و از طریق نام کاربری و رمز شخصی که در هنگام احراز هویت دریافت نموده اید قابل دریافت است.

لازم به ذکر است افرادی که در سال های گذشته اقدام به شرکت در دوره های مسئولین ایمنی نموده اند، جهت دریافت گواهینامه های خود میتوانند از طریق سامانه ی مرکز تحقیقات و تعلیمات، اقدام نمایند.

محتوای دوره  ایمنی عمومی :

  1. آشنایی با اصول و مفاهیم ایمنی
  2. شناخت قوانین و مقررات مرتبط با ایمنی و بهداشت کار
  3. آشنایی با علل وقوع حوادث شغلی و روش هاي پیشگیري و کنترل آن
  4. تشریح وظایف مسئولین ایمنی
  5. آشنایی با اصول و مبانی ایمنی برق
  6. آشنایی با انواع خطرات مکانیکی و روش هاي کنترل آن
  7. آشنایی با انواع خطرات و عوامل زیان آور محیط کار و روش هاي کنترل آن
  8. اهمیت لزوم استفاده از وسایل حفاظت فردي
  9. ایمنی در عملیات ساختمانی
  10. ایمنی کار در ارتفاع
  11. آشنایی با اصول و مبانی ایمنی حریق

 

محتوای دوره ارزیابی ریسک:

  1. آشنایی با مفاهیم ریسک
  2. آشنایی با روش های شناسایی خطر
  3. ارزیابی ریسک به متد های موجود

در صورت نیاز به مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

02188209208 و 09307007475

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *